Feb 25 2011

Visa åter i lager, viktigt för kunden!

Category: E-handel,Frakt & Logistik,Tipskatrin @ 8:27 f m

I min butik SweCat visar jag lagersaldot till kunden helt oredigerat, dvs inga falska lagersaldon som vissa kör. Utan kunden ser om varan finns i lager, samt den beräknade leveranstiden. Är varan en beställningsvara visas det samt den beräknade leveranstiden. Är varan slut i lager visas detta samt funktionen meddela mig som kunderna kan använda för att få ett e-postmeddelande när varan inkommer i lager igen. Vi visar då ingen leveranstid. Tidigare visades leveranstid även då, men kunderna misstolkade detta som att det var tiden tills varan inkom på vårt lager igen, vilket inte var rätt.  Utan vi visade leveranstiden som gällde hem till dem OM de skulle beställa en vara som var slut i lager. Pga detta togs leveranstiden bort i de fall varan var slut i lager.

Man hade trott att då borde det blir bra och kunderna bli glada, och visst missförstånden försvann. Men en ny utmaning uppstod….Kunderna ville veta NÄR varan inkommer i lager igen. Vi fick då ägna en hel del tid åt att svara på frågan när inkommer varan x i lager igen. Faktiskt är det en av de vanligaste frågorna vi får i vår kundtjänst. Vi har väldigt få frågor om frakt, leveranstid, byten och sådant som rör orderrutiner, utan de frågor vi mest får är produktspecifika frågor och frågan när en viss vara kommer hem. Det tyder på att det är något som är mycket viktigt för kunden, och då ville vi självklart försöka göra något för att hjälpa kunderna att få information snabbt. I en fysisk butik kan man ju fråga personalen direkt men i en webshop måste all information finnas att se direkt, annars måste kunden kontakta kundtjänst och det minskar den trevliga upplevelsen av att handla för kunden, och det blir ökade kostnader på kundtjänstsidan för butiken.

För att nu försöka minska dessa frågor och göra det bättre för kunderna har vi i går lanserat funktionen Åter i lager  i SweCat och i Kodmyrans övriga Shop4sale butiker.

Produktlistningen visas så här i SweCat:

Produktsidan visas så här i SweCat:

Den visar när varan beräknas komma hem i lager igen baserat på de inköpsordrar som är gjorda i butiken på varan. Om en inköpsorder där varan ingår finns, så tas det beräknade leveransdatumet för inköpsordern och läggs ut på varans sida i butiken och visas för kunden som: Åter i lager ca xxxx-xx-xx. Om ingen inköpsorder finns på varan, visas åter i lager vid okänd tidpunkt. Det är inte 100% bra, men det är otroligt mycket bättre än tidigare, och oftast finns en inköpsorder på produkterna så att ett datum faktiskt visas.

Jag beräknar att det här kommer att minska våra frågor till SweCats kundtjänst ordentligt och vi kommer även på detta sätt att kunna ge kunderna en ännu bättre service redan i butiken. Jag återkommer med en liten rapport över hur mycket frågorna minskade när vi kört ett tag

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.