Mar 31 2015

Vilken ehandlare är du?

Category: E-handelkatrin @ 10:06 f m

Jag har haft förmånen att jobba med ehandel mer än tio år nu och lär mig fortfarande saker varje dag eftersom ehandeln förändras hela tiden. Snabbare och snabbare går utvecklingen precis som allt annat i samhället.
Nya betalsätt poppar upp, nya plattformar, nya tjänster för sök mm. E-handelshjulen rullar fortare och fortare och det blir mer och mer val en ehandlare måste göra för att driva sin verksamhet. Eller är det verkligen så?

Under de här åren har jag mött många olika handlare i olika omsättningsnivåer och med skiftande antal anställda, allt från renodlade enmansföretagare till dem som haft flera hundra i sin personalstyrka. Jag har mött ehandlare med knappt någon vinst alls, ehandlare som gör goda vinster, och ehandlare som gör sådana förluster att man undrar hur de kan sova om nätterna trots riskkapital och investerare.  Det de alla har gemensamt är att de brinner för sin verksamhet och att de kämpar varje dag med olika saker för att få sin butik att växa så stor som det bara går och att få den så lönsam som möjligt.

Men där slutar likheterna och två tydliga olikheter utkristalliserar sig bland dem, och de gäller vägen man tar för att försöka nå målet. Den ena falangen är de som förstår handelns mekanismer och som jobbar aktivt med den säljande biten i sina butiker och som ser tekniken som ett verktyg för att sälja.

Den andra falangen är de som har svårt med handel och gillar teknik och som gräver ner sig så mycket i tekniken att själva affären och säljandet kommer i skymundan. Det här teknikfokuset ser man ofta bland e-handlare som kommer från teknikbakgrund eller som startar sitt första företag hemma i garaget. Man ser det mer sällan bland ehandlare som kommer med bakgrund från fysisk handel eller större företag.

Jag behöver knappast säga att under mina år med ehandlare så har det varit väldigt tydligt att den förstnämnda gruppen ehandlare är den som lyckas med sina butiker, vare sig det är små eller stora ehandlare.

Det är lätt som ehandlare att förföras av alla nya tjänster som kommer, det är lätt att tro att har du bara rätt betalsätt, eller rätt sökmotor så kommer du att sälja ännu mer och bli större, och så kan det absolut vara, MEN inte om det sker på bekostnad av att man lägger så mycket tid på att fundera över sin butik så att man glömmer att fundera över sina erbjudanden och hur man ska sälja och marknadsföra sin produkter.

Det är förståeligt att det blir så eftersom jag vågar säga att tekniken är den lätta biten inom ehandel och att förstå sina kunder och själva handelns mekanismer är den svåra biten. Det kan ofta kännas lättare och mer handgripligt för en ehandlare att ändra lite på sin sajt eller byta betalsätt än det är att sätta sig ner och analysera varför säljer jag ingenting?

Jag har som plattformsleverantör mött kunder som lägger ner säkerligen ett par hundra timmar på att fundera över en pixel hit eller dit i sin butiksdesign, samtidigt som de säljer 1 produkt varannan dag. Då vill jag bara skrika att de kanske ska försöka få upp sin försäljning och vässa sitt erbjudande i stället för att fundera över en liten skitsak.

Jag har mött kunder som inte lägger någon tid på marknadsföring alls och som inte kan ta ut en riktig lön, samtidigt som man kan lägga hundratals timmar på att försöka få sin butik att se trevligare ut, eller på att fundera över om Klarna eller Svea är det bästa betalsättet.

Jag har mött kunder som inte kan sätta sin butik live om inte allt är klart in i minsta pixeldetalj, vilket gör att de faktiskt aldrig blir klara. Jodå det händer titt som tätt trots att man inte kan tro det. Vi har haft kunder som tagit flera år på sig att öppna sin butik och som måst avbryta projektet för att men inte har råd att fortsätta i och med att man helt enkelt glömt bort att man måste sälja för att få intäkter….

Jag har mött kunder som knappt har besökare men som trots det funderar över om man inte borde använda sig av trustpilot eller annat recesionssystem för att få in mer omdömen på produkterna och butiken. Men någonstans har man alltså missat att har man inte besökare och försäljning så är det svårt att få in rescensioner…

Listan kan göras lång på exempel men jag tror vi stoppar där eftersom du förstått grundtanken.

I samtliga av dessa fall har jag försökt prata med ehandlarna och försöka förklara att affären kommer först, tekniken sedan. Vissa har förstått medan andra inte alls förstått utan mest tyckt att jag är en stor idiot som ifrågasätter deras butik och hur de sköter sitt företag. Det är de såklart i sin full rätt att tycka, och jag har inte alltid rätt, men faktum är att de flesta av dem fortfarande står och stampar med sina butiker samtidigt som de lägger mer och mer timmar på att fundera över teknik i stället för sälj.

Jag har också som plattformsleverantör såklart mött den andra falangen också, de som ser att affären är prio ett och tekniken som något som bara ska finnas där men den är inte det viktigaste. Dessa kunder brukar komma till oss och förklara sin affärsidé och prata om affären och produkterna och inte prata alls om pixlar, recensionssystem, val mellan olika betalsätt m.m. De brukar be oss om hjälp för att bygga upp en butik som stödjer deras affärstankar.

De utvecklar sina butiker i en lugn takt och allt de gör ska ha som avsikt att öka försäljningen annars får det vara. Deras butiker kan man sammanfatta med att de är good enough och behöver inte vara perfekta, eftersom perfekt kostar för mycket pengar och tid för den här kategorin av ehandlare, och perfekt ger inte heller mer intäkter än good enough har de räknat ut. De känns också igen på att de är inte rädda för att betala för något när det gäller saker de tror på, då är pengar inte viktiga i sig utan då är även de ett verktyg för att få hjälp att nå målet, på samma sätt som att teknik inte är viktigt utan ett verktyg för att nå målet för den här kategorin handlare.

Spännande nog finns en annan skillnad också som rätt tydligt ses. Denna kategori av ehandlare jobbar faktiskt mindre än sina fränder. De är de som tar ledigt på helgen och unnar sig semester. De jobbar fruktansvärt effektivt när de jobbar, och visst jobbar de också mycket, men de skulle aldrig drömma om att sitta helg efter helg, kväll efter kväll och pila på detaljer i butiken. De flesta av dem går det bra för, till och med väldigt bra skulle jag säga.

Så kort sagt du som är ehandlare tag dig en funderare på vilken typ av ehandlare du egentligen är, och försök att inte fastna i teknikträsket. Ehandel är inte teknik, och inte att välja bäst plattform, bäst betalsätt, bäst rescensionssystem, eller sökverktyg. Ehandel är handel och inget annat. Tekniken är ett verktyg för att bedriva handel och inte det viktiga.

Du som är ehandlare och  läst massor med böcker och lärt dig om google analytics, seo, betalsätt, tekniker för att koda css och html mm, tag och läs en bok om handel och ekonomi också, eller gärna flera. Jag tror att det kommer att löna sig

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.