Maj 29 2014

Varför så få kvinnliga talare på event

Category: E-handel,Eventkatrin @ 2:01 e m

Jag fick en fråga i dag på twitter om varför det är så få kvinnliga talare på e-handelsdagarna och hur jag tänker kring det och jag ska därför skriva lite kring det ämnet eftersom det verkar vara en mycket bekymmersam sak för många varför det är så få kvinnliga talare på event.

Nu kan jag naturligtvis inte svara för alla event i Sverige men jag kan berätta hur jag tänker kring vårt event ehandelsdagarna.

När jag bokar talare till ehandelsdagarna så tänker jag inte på vilket kön de har alls! Jag förstår att det här för många verkar totalt tokigt och att det är garanterat totalt politiskt inkorrekt eftersom jag borde försöka blanda 50 % kvinnor och män men så fungerar jag.

Överhuvudtaget är jag en sådan person som när jag pratar med människor aldrig någonsin tänker på vilket kön de har. Det känns liksom oviktigt. Jag tänker på vad de säger och inget annat. För mig är det viktigare.

Det har försatt mig i pinsamma situationer ibland och faktum är att det blev smått pinsamt bara för några veckor sedan när vi skulle basta på våra kunddagar, eftersom jag totalt glömt att kolla om vi hade två separata omklädningsrum och duschar till bastun. Det föresvävade mig liksom inte att göra det trots att vi såklart hade både kvinnor och män bland våra deltagare som skulle komma. Det visade sig bli liiiite pinsamt när jag insåg att det bara fanns en, men det löste sig i alla fall.

Exakt så tanklös är jag alltså när det gäller könstillhörighet, och jag hoppas att det kan förklara lite att för mig är det en ickesak, och något jag aldrig tänker på, inte ens när jag borde. Jag ser människan i stället och vem han/hon är, inte vilket kön hon/han har. Det gör också att för mig känns debatter om kvotering och lyfta kvinnor totalt uttjatat. För mig är det människor vi ska lyfta oavsett kön. Människor är olika oavsett kön och alla förtjänar att synas.

Lika tanklös är jag alltså när jag bokar talare till ehandelsdagarna, men det jag däremot tänker på är:

1) Att de ska passa den målgrupp som är där, dvs mindre och mellanstora ehandlare och ha något bra att berätta om. Jag försöker därför hitta talare bland denna grupp ehandlare, och helst vill jag att de ska vara ehandlare och att de ska åtminstone ha det som huvudsyssla och leva på sin verksamhet, eftersom en del handlare uttryckt tankar att man inte haft något att inspireras av om talaren varit för liten. De får heller inte vara för stora eftersom handlarna då känt att de inte kan relatera sina verksamheter till talaren, så säg att de bör omsätta mellan 5-40 miljoner kanske något mer. Undantag kan göras beroende på önskemål sedan tidigare. De kan även vara leverantörer som jag vet har något bra att berätta, något som kan hjälpa ehandlarna som är där i deras verksamheter, men de får inte försöka sälja på handlarna något, det är mycket viktigt. Information ja- sälj nej.

2) Att de ska klara av att ta oförberedda frågor och diskussioner på scenen eftersom e-handelsdagarna liknar ett litet mer uppstyrt emeet där talaren har 15 minuter och sedan har alla deltagare 45 min frågor och diskussion kring ämnet eller vad man nu spårar in på. Många talare tycker det är läskigt och man ska känna sig bekväm med det för att komma upp till oss.

3) Att man inte ska ha hört dem på vartenda event samma år, helst ska de inte tala på så många fler ställen för det finns de som bara åker runt och pratar om samma sak på alla eventen, och det är riktigt trist.

4) Jag försöker ta med några av de önskningar deltagarna från förra året haft vad gäller talare och framförallt vilka ämnen man velat diskutera, och så försöker jag hitta talare som passar in på de ämnena, för talarna på ehandelsdagarna är inte så ofta där för att prata om sitt företag och sin ehandelsresa som på många andra event, utan de är där för att prata om sin erfarenhet kring ett ämne.  Exempelvis hade vi iphonebutiken som pratade fördelen med egen lagerhantering och hur man optimerade det, eller Parvelito som pratade spara och gneta vilket utmynnade i många bra tips från alla deltagare.

5) Om allt det ovan är uppfyllt så ska vi också försöka få den tilltänkta talaren att säga ja och åka till norrland…. och tro mig att få folk att åka norrut och tala är inte det lättaste, många tycker att det tar för mycket tid helt enkelt. Många har aldrig varit norr om dalälven och verkar inte heller våga ta sig ovanför den vilket är väldigt synd.

Så det är hur jag tänker när jag bokar in talare och ärligt talat att uppfylla alla dessa kriterier är förbaskat svårt vare sig det är män eller kvinnor….speciellt när jag sedan lägger till att de inte får kosta speciellt mycket, eftersom de ehandlare som besöker oss redan nu tycker att det är dyrt med resa boende och event, och önskemålet från många är att man inte vill ha dit fler leverantörer som säljer något vilket gör sponsring rätt svårt…

…Så det är alltså hur jag resonerar när jag bokar in talare, dock ska sägas att årets talarlista inte är klar och det finns kvinnliga namn på den som inte tackat ja ännu, så vi får hoppas att de gör det, så att ni som vill komma upp och se mer kvinnor på scenen kan göra det. Ni får också gärna tipsa om kvinnor som passar in på dessa kriterier ovan, driva sina butiker som huvudsyssla och omsätta mellan 5 milj-40 och vilja åka till Sundsvall i två dagar och tala.

Dock så tycker jag själv att deltagarna är vad som gör ett event och inte bara talarna och  eftersom jag blev lite nyfiken på deltagarnas kön så kollade jag upp det hela efter twitterfrågan och där kan jag meddela att vi hade 55% deltagande kvinnor i fjol. Eftersom vi dessutom kör emeetstil att alla får prata bara de har något att säga, så känns det som att kvinnor faktiskt syns hos oss och verkar uppskatta att komma och delta.

Jag hoppas att ni nu ska ha fått lite svar på frågan hur jag tänkt och att vi ses på e-handelsdagarna i september oavsett om du är kvinna eller man. Det kommer att bli ett superevent, och jag lovar bastun på södra berget har två omklädningsrum och duschar….

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.