Jan 30 2011

Tredjepartslogistik erfarenheter

Category: E-handel,Frakt & Logistikkatrin @ 7:58 e m

Tredjepartslogistik har diskuterats på många ställen de senaste dagarna och jag vill gärna dela lite av mina erfarenheter kring det hela….

Jag startade min butik SweCat för länge sedan utan en tanke på att växa egentligen. Jag skulle sälja lite saker till katter för ingen annan gjorde det. Det här var 2001-2002 så det fanns få e-handlare och marknaden var allt annat än mogen för e-handel. Jag jobbade då med annat och hade SweCat som ren hobby, men företaget växte och till slut kom jag till en situation när jag inte orkade packa längre och samtidigt jobba. Eftersom jag inte kunde leva av SweCat så började jag fundera på andra lösningar och av en slump så hittade jag en artikel om ett lager och logistikföretag och ringde dem och frågade om de kunde tänka sig att hantera även e-handelskunder. ( det här var långt innan de provade att marknadsföra sig mot e-handlare som de gör i dag utan de jobbade då med lagertjänster för större företag) Jodå, de kunde alltid prova. Jag fick en offert som var i mitt tycke ganska dyr, men när jag räknat på det så insåg jag att jag i stället för att betala fraktkostnaden till posten nu skulle betala samma pengar till tredjepartslogistikföretaget för frakt, lager och hantering i och med att jag skulle kunna använda deras fraktavtal,  så då beslöt jag mig för att prova. Egentligen var jag totalt tokig för jag skickade iväg hela mitt lager som då var på fyra pallar till dem helt utan att ha sett lagret eller att ha träffat dem personligen. Vi hade bara pratat i telefon, men jag fick förtroende för deras kunskap.

Väl där så fick jag en tjej som ansvarig för min butik, och hon har med åren blivit mer eller mindre lika engagerad i butiken som jag.  Vi har även med hjälp av hennes förslag byggt om delar i butiken bakom skalet för att det ska passa vid tredjepart. Vi har konstruerat inköpsordrar, beställningar direkt via butik och inleveranser med en knapp, samt inventeringslistor, returfunktioner osv. När något varit trassligt har vi pratat ihop oss om hur vi kan förenkla hennes jobb, och det har varit spännande och roligt , och även sparat oss pengar i och med att vi trimmat hanteringen. Det har också gjort att vår butik ger mig en överblick över lagret även om jag inte ser det rent fysiskt varje dag.

Faktiskt så har jag under åren bara besökt mitt eget lager en enda gång, så det säger en del om hur mycket jag vågat släppa taget och litat på lagerfolket.

När jag senare blev sjuk ( hjärtproblem och utbrändhet pga stress) tänkte jag sälja. Jag orkade inget alls, och hade jobbat för mycket och kört på under för lång tid på mitt “riktiga” jobb. Jag lovar er att när man får hjärtklappning och kärlkramp av att lägga i en maskin tvätt då tänker man inte på sitt företag längre. Inte heller när man inte kan ens svara på mail utan att få så ont i bröstet att du lägger dig ner på golvet och undrar om du ska resa dig igen. Då funderade jag starkt på att lägga av. Då ringde min lagertjej och hennes chef och frågade hur de kunde hjälpa till för att jag skulle kunna fortsätta ha kvar företaget om jag ville. Det var helt underbart då att ha tredjepart. Utan det hade företaget lagts ner.

Tack och lov hade jag min käre man som hjälpte mig att beställa varor och ta hand om kundtjänsten och min lagertjej tog ett större ansvar än hon behövt, vilket gjorde att det fungerade hyfsat trots allt. Men det var ett mörkt år. Inte mycket blev gjort rent butiksmässigt, inga förbättringar eller förändringar, utan allt var mest frustration över framtiden och hur den såg ut. Det var ett förlorat år men gav andra erfarenheter. Företaget fortsatte att växa trots det även om växandet avstannade i takt, och jag insåg att jag ville ge det en chans trots allt.  Jag sa upp mig på mitt ”riktiga jobb” och beslöt att satsa på företaget på heltid. I början orkade jag inte mycket men valde att göra så i alla fall och valde då också att inte vara sjukskriven eftersom då kunde jag inte jobba och utveckla företaget, och allt eftersom tiden gick så orkade jag mer och mer och företaget växte ytterligare och mer projekt påbörjades.

2009 inför jul startade jag Gardenhome, och självklart ville jag från början använda tredjepart. Jag har inte alltid sett en del av de produkterna innan de beställs hem, men till skillnad från Lykka killarna så har jag  i och med att jag är en trädgårdsnörd ändå hyfsad kunskap om sortimentet. Vid frågor jag inte haft en susning om så har jag fått ringa leverantörerna eller min lagertjej. Jag ser också till att åka på mässor och besöka konkurrenter som säljer samma varor för att kika på dem. För min del har det fungerat bra, men jag tror att för att det ska fungera så ska man vara genuint intresserad av det man säljer och man ska ha en del kunskap om det sedan tidigare. Jag skulle nog aldrig ge mig in på att sälja exempelvis elektronik, motorer eller liknande helt enkelt för att jag inte vet något om det. I mitt fall när jag valt vad jag ska jobba med så har det alltid varit mitt intresse som styrt, aldrig ”jaha vad ska jag hitta som är lönsamt och enkelt att sälja och skicka” ( vilket kanske vore enklare och mer lönsamt).

Jag lagerför inte alla produkter, vissa går direkt från leverantör, och vissa är beställningsvaror. Det syns då redan när kunden beställer dem, så de vet att det tar längre tid. En anpassning vi gjort i butiken och som varit bra.

Oaktsam med inköp är lätt att bli när man kör trejdepart, och det var jag första åren med SweCat, men det har man fått lära sig den hårda vägen, att ska det bli pengar över så måste man hålla nere inköpen och försöka omsätta lagret på kort tid. Jag har beräknat att på ca 4 veckor så snurrar lagret i SweCat runt. Nu finns det såklart några saker som går minde bra, men i genomsnitt.

Jag försöker att jobba med små beställningar och att vi har inköpsfunktioner med beställningspunkter i butiken gör det naturligtvis mycket enklare. Det ger en överblick över lagret som jag tror att det är mycket svårt att få annars annat än genom att man ser det rent fysiskt. Jag tror helt enkelt att det faktum att vi anpassat vår butikslösning för trejdepart och att man ska kunna överblicka är en del i att vår tredjepartssatsning fallit så väl ut. Jag känner att jag har överblick via min butiks admingränssnitt trots att jag inte ser lagret fysiskt. Ibland undrar jag naturligtvis om saker men då lyfter jag telefonluren.

För min del har att använda tredjepartslogistik varit nästan bara gott. Det har minskat mina kostnader när butiken var ganska liten, och det har gett mig rörliga kostnader i stället för fasta vilket har gjort att de pengarna kunnat läggas på att utveckla företaget. Det har också varit enkelt att klara toppar vid jul, och dalar exempelvis vintersäsongen i gardenhome. Det enda negativa var att det tog ganska lång tid innan jag kunde börja ta ut lön eftersom nästan alla pengar gick till att betala frakter och trejdepart, men å andra sidan var jag också fri på ett sätt som de flesta e-handlare inte är och kunde ägna mig åt andra mer roliga projekt än packning, som att bygga upp Gardenhome, Kodmyran och massor med andra sidoprojekt. När jag blev riktigt sjuk och tvingades sluta jobba i ett års tid, så var det ingen katastrof, det var hanterbart med hjälp av min lagertjej. Hur många e-handlare som packar själv kan ligga på soffan i ett års tid och företaget överlever? Inte många, jag gjorde det inte heller villigt kan jag säga, men ibland så blir livet inte som man tänkt och då får man försöka hantera det.

Det var min historia om mina tredjepartserfarenheter och för min del och mitt företag har det varit superbra, men jag förstår också att det passar inte för alla och man måste vara beredd att anpassa sitt arbetssätt, sina rutiner och butik allt eftersom för att det ska fungera bra tror jag, och så måste man våga lite på lagerpersonalen, och inse att det är ett samarbete. Viktigt är också att våga prata med ens lagermedarbetare, och våga tala om när man gjort saker som är bra eller mindre bra. Alla kan göra misstag och så även ens trejdepartsföretag och självklart även jag. Då är det viktigt med en öppen dialog som inte är ifrågasättande utan mer problemlösande. Hur ser vi till att det inte händer igen ska vara ledordet.

Sedan ska man nog inte heller bara ser det som en kostnad, det är även en satsning på att ge kunderna snabb service. Faktiskt har jag kunder som klagat på att vi levererat för snabbt! De har velat lägga till saker men ordern har redan skickats. Då har de utbrustit, men alla företag brukar ju vänta några dagar innan de skickar. Inte vi säger jag då och faktiskt är jag då lite glad över att kunden klagar på att vi är för snabba…

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

5 Responses to “Tredjepartslogistik erfarenheter”

  1. Lennie says:

    Tack för spännande läsning!
    Jag har alltid undrat hur det här fungerar och om det fungerar. Skulle jag någon gång dra igång en butik med plockvaror (kallar allt som inte måste tillverkas först för det) så är tredjepartlogistik helt klart intressant.

  2. Joel Falck says:

    Ja diskussionerna kring tredjepartslogistik har blossat upp rejält sista tiden. Överlag tror jag att de flesta har positiva erfarenheter av 3PL, men ingen lösning är perfekt för alla verksamheter och inte i alla stadier.

  3. Mattias says:

    Intressant läsning då jag tänker göra slag i saken och skaffa en 3PL leverantör för att få mer tid över, jobbar också heltid med ”vanligt” jobb.
    Jag ser ingenstans i artikeln någon ledtråd till vilket 3PL företag du använde och var så nöjd med.
    Jag behöver tips på bra företag som har humana priser för mindre volymer.

  4. Mats says:

    Intressant läsning, och mycket bra på bloggen.
    Har länge tänkt börja med ehandel, men vet inte hur man ska komma igång gällande lager. Och den kostnaden att köpa på sig alla varor.

    /mats