Jan 07 2014

Tips till dig som ska börja sökmotoroptimera din webbshop

Category: E-handelkatrin @ 8:08 f m

Jag har länge varit intresserad av sökmotoroptimering och jobbat mycket med det i mina egna webbutiker under olika perioder. Jag har därför även läst mycket i ämnet tidigare för att hålla mig ajour med vad som händer inom SEO-världen. Det mesta finns på webben om man söker lite och väldigt lite finns att läsa i bokform. När Magnus Bråth ( Bråth AB) och Michael Wahlgren ( Pineberry), två av de riktigt duktiga männen i seobranschen, nu skrivit en bok om sökmotoroptimering tillsammans så måste jag naturligtvis läsa den!

Jag fick den snällt nog hemskickad av förlaget redan innan jul, och trots att  jag såklart fattar att det är ett ”recensions och länkbete” som heter duga så väljer jag såklart att gå på det i alla fall och skriva en liten recension av boken. Det förtjänar att uppmärksammas lite i alla fall när två duktiga personer inom sitt område går ihop och skriver en bok.

Boken heter ”Guldläge på nätet, sökmotoroptimering för alla” och den går att läsa mer om på sin sida och finns att köpa hos de flesta nätbokhandlarna, bland annat cdon

Boken är lättläst och går igenom grunderna inom sökmotoroptimering på ett pedagogiskt sätt. Den presenterar  hur man ska analysera det som bör göras, och vad man man bör tänka på, för att få bäst avkastning på sitt jobb. Boken går också lättförståeligt igenom det som är viktigt att jobba med och hur man gör det på ett översiktligt plan.

Jag som jobbat med sökmotoroptimering tidigare kommer dock ibland på mig själv med att sakna en mer djupare förklaring på olika begrepp eftersom jag vill läsa mer om dem helt enkelt. Med andra ord jag vet redan att det är så här, men jag vill veta också varför det är så här!

En del begrepp är jag lite osäker på om rena nybörjare förstår helt och hållet, för även om förklaringarna är bra och lättförståeliga så kan det ibland ha varit på sin plats med ytterligare förtydliganden så att det blir helt glasklart. När jag läser kommer jag ibland också på mig själv med att fundera ”vänta nu, om jag vore helt ny på SEO skulle jag förstå vad som stod nu?” I de allra flesta fall skulle jag helt klart göra det blir svaret, när jag läst några meningar till, och det är ett bra betyg. Trots att sökmotoroptimering inte är någon rocket science så kan det uppfattas så har jag förstått på våra egna kunder, och denna bok visar att så inte är fallet

Efter att ha läst hela boken så tycker jag nog, att trots att den säger sig vända sig till alla, så vänder den sig mer till nybörjaren inom sökmotoroptimering,  än till den som hållit på ett bra tag. Eller jag kanske ska uttrycka mig annorlunda och säga att den är mer lönsam för en nybörjare att  investera i, och att du har större nytt av att läsa den som en ren nybörjare än som van sökmotoroptimerare.

För oss som hållit på ett tag med SEO känns det mer som att den är en bekräftelse på sådant man redan lärt sig än att den presenterar något nytt och revolutionerande. Det är inga stora aha-upplevelser, men däremot är det en bra påminnelse om vad som faktiskt fungerar och en bra checklista på hur man bör jobba. Så att köpa och läsa boken ur det hänseendet lite som ett uppslagsverk fungerar bra även för dig som jobbat med SEO ett tag.

För dig som precis ska börja med sökmotoroptimering eller är nybörjare inom SEO skulle jag säga att boken är ett måste! Du får egentligen allt om sökmotoroptimering förklarat på ett enkelt lättförståeligt sätt och du kan sätta igång direkt med att optimera din sajt med hjälp av boken.

så kort sagt en bra bok att ha i bokhyllan och en prisvärd sådan som du lär tjäna igen direkt om du bara jobbar efter den!

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.