Maj 31 2011

Katrins kundvårdskit för e-handel

Category: E-handel,Kundservice,Tipskatrin @ 11:44 f m

Jag driver nu för andra året Gardenhome.se, min trädgårdsbutik med en lite äldre målgrupp, och tycker att det under år två inte gått riktigt framåt i den takt jag vill. Vi har ökat litegrann men inte i förhållande till de insatser vi lagt ner för att öka. Jag har lagt ner en hel del tid och pengar på att försöka få fler besökare eftersom det rimligen borde öka försäljningen, men icke sa nicke. Jag har fler besökare men försäljningen har inte ökat i motsvarande grad alls och konverteringen har sjunkit. Det känns som om en del tidningsannonser jag avslutat faktiskt hade mer effekt än jag trodde, och att köpt trafik suger ibland.

Kunderna har ofta inte samma datorvana som de yngre och handla på nätet är inte naturligt för dem och därför har jag även en kundtjänsttelefon dit de kan ringa. Jag har inte sådär supermånga kundsamtal men har ändå några stycken varje dag, men den vanligaste frågan utan tvekan den sista tiden är:  ”Vart kan jag handla dina produkter någon annan stans? Vart finns din återförsäljare i Stockholm?”

Det gör mig ledsen och lite smickrad på samma gång. Kunderna tror alltså att vi är grossister, eller att vi är en butikskedja. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. När man försöker säga att vi är en webbutik och skickar med posten precis som gammaldags postorder (jag använder ordet eftersom då förstår den åldersgruppen), och att vi skickar så gärna det de vill ha, så tackar de vänligt nej, och säger att de återkommer ifall de inte hittar det hemma i sin stad.

Hur möter man detta???? Jag känner mig lätt missmodig just nu men har beslutat att prova en ny strategi för att locka dem att handla, ”Katrins kundvårdskit”, som består av:

  • Ordertelefonnr visas tydligt på varje enskild produkt under köpknappen, samt info i högerspalten och på förstasidan
  • Fast frakt oavsett vad man beställer, inga överraskningar alltså
  • Fri faktura, ingen avgift för det (dessa kunder gillar att handla på faktura)
  • Fria returer, returlapp skickas med i paketet
  • kommunicerar att vi återbetalar till 100% inkl alla avgifter vid retur
  • Fritt byte, gäller en gång / köptillfälle
  • Öppet köp i 60 dagar
  • Visa att posten levererar till oss och att varorna skickas inom 24 timmar
  • Alltid skicka med en tack för din orderlapp i paketet.
  • Att namn ska finnas med på packare på plocksedeln och även telnr till henne för direkthjälp.

Så här ser min nya produktsida ut:

Visst det kommer att kosta mig en del pengar, men förhoppningsvis lockar det till lite högre konvertering och att jag får trognare kunder. Återkommer med en rapport framöver, och tar gärna lite info från er som provat tidigare


Maj 09 2011

Tips från Nordic ecomercesummit 2011

Category: E-handel,Event,Tipskatrin @ 6:53 e m

Detta inlägg är ursprungligen postat på min blogg på e-handel.se, men jag ville även skriva det här för er som inte besöker den.

Så var man tillbaka hemma efter några intensiva dagar i Stockholm på Nordic eccomerce summit. Nordens största konferens för e-handlare. Det har varit underbara dagar, med mängder av inspiration och massor av trevliga möten med olika e-handlare. Bra föreläsare, och oerhört bra lokal. Trevlig middag på kvällen, och en bra minimässa med olika leverantörer. Symposierna, eller miniseminarierna olika företag anordnat i pauserna var ett av de saker jag uppskattade mest. Framförallt Compost symposium om e-postmarknadsföring var synnerligen besökvärt och gav en hel del matnyttiga tankar efteråt.

Om jag ska komma med något negativt så tyckte jag (som vanligt) att man vänder sig väldigt mycket till större e-handlare och glömmer lite grann bort de mindre e-handlarna.
Nästa år vill jag se fler mindre e-handlare på scen och höra deras verklighet och hur deras företag fungerar.

Visst kan man få tips och inspiration av konferensen även som liten e-handlare, men många gånger känns det som att man som liten har svårt att omsätta idéerna i praktik.
En trevlig mellanstor e-handlare jag träffade sa. ”När man varit här några dagar känns det som man själv gör allting fel och som man har världens sämsta butik. Jag har en lista med mig hem på 150 punkter att förbättra, så min tekniker är less på mig nu…och det är svårt när man inte är stor som Nelly”

Jag kan förstå vad han menar, och kan hålla med till viss del. Samtidigt så tror jag att man själv måste hitta sin egen nivå. Är man liten och har en begränsad budget så måste man försöka välja ut några saker att lägga fokus på och förbättra. Man kan inte göra allt, men man kan göra så mycket man kan.

Kvinnliga föreläsare var det också ont om tyvärr och frågan är om det är för att det är ont om större kvinnliga företagare, (eftersom det känns som  att det är där man hämtat föreläsarna), eller om det är för att det är få som vill ställa upp, eller om det helt enkelt finns väldigt få duktiga kvinnliga e-handlare. Jag har inget svar, men det är synd för jag tror det vore bra med fler synvinklar på e-handel.

Som vanligt var vissa föreläsare väldigt hemliga med siffror. Själv kan jag inte förstå vad det är för hemligt i konverteringsgrader och liknande, om det nu inte är så att man är hemlig för att man skäms för att de är så låga……det kan jag i alla fall förstå i så fall, men att det ska vara en affärshemlighet, nja….

De godbitar jag hittade för mindre och mellanstora e-handlare och som jag vill dela med mig av är:

1) Tänk på hur ni paketerar era paket, det är kundens intryck av ert företag. Jag har även bloggat om detta tidigare här

2) Tacka kunden för ordern, genom ett personligt brev som du lägger ner i paketet.

3) Skaffa en stämpel till er packare och stämpla ordersedlarna med Exempelvis
”Packat av Katrin för SweCat”. Det ger kunden en liten relation till ert företag. Du kan även sätta med telefonnumret till den som packat på stämpeln för att kunden ska kunna ringa direkt till sin packare om något blir fel.

4) Skicka inte bara samma nyhetsbrev till alla, kommunicera med kunden vid andra tillfällen. Varför inte gratulera på födelsedagen, skicka ett feedbackmail efter ordern, erbjud ett tillbehör till det kunden redan köpt tidigare osv Har du möjlighet att segmentera efter kundens köpmönster gör det.

5) Bry dig ärligt om kunden och skapa en relation med kunden, vårda och behandla kunden som en vän, det är väldigt få andra som gör det vilket gör att du sticker ut och får lojala kunder.

6)  Att tro på vad alla experter säger är ”best practice” är som att lyssna på en Apa.
A/B testa din sajt i stället om du har möjlighet och prova, förändra och förbättra lite i taget.

7) Presentinslagning är ett bra sätt att skapa merförsäljning och skapa kundrelation, samt ger många kunder som vill skicka presenter till andra än sig själva.

8 Automatisera och effektivisera så mycket du kan, gärna även dig själv! Manuellt jobb leder till fel.

9) E-handlare och leverantörer måste bli bättre på att samarbeta, och försöka ha mer rimliga förväntningar på varandra! Leverantörerna kan inte förväntas lösa allt, och helst gratis, när kunden egentligen inte vet vad den vill ha. Kunden kan inte förväntas veta vad leverantören kan erbjuda, om inte leverantören talar om det. Det gäller att bägge parter pratar med varandra, lyssnar på varandra, är ödmjuka och har en dialog.

10) Sist men inte minst Idéer är inte värda ett skit om man inte gör något av dem. Utförandet är det som gäller!

För dig som inte var där hittar du videos från dag 1 här

Föreläsningen med Keynote speakern Gary som pratar om kundvård hittar du här.

Hoppas du fick lite nytta av mina reflektioner


Apr 12 2011

Bygg kundrelationer på tack för order sidan!

Category: E-handel,Kundservice,Marknadsföring,Tipskatrin @ 2:22 e m

Efter att har gjort om själva kassasidan i Gardenhome var det nu dags för ” Tack för ordersidan” att få sig ett litet lyft. Tack för ordersidan består av två olika delar, båda lika viktiga. En del för basic information  och en del för att bygga kundrelationer.

Basic information- vad kunden behöver få för information

Jag funderade lite över vad kunden undrar just i det ögonblicket om kom fram till att följande saker borde vara det som rör sig i kundens huvud när man gjort klart sitt köp:

1) blev min order rätt

För att svara på frågan lades en sammanställning över ordern visas på sidan för att man ska kunna kontrollera den, och vi talar även om att en orderbekräftelse har skickats till deras e-postadress.

2) När kommer mina grejor och vart?

För att svara på frågan lades en text om hur deras leverans kommer att skickas lades till och info om att vi skickar ut leveransmail med kolliid och spårningslänk,

3) Vart vänder jag mig om något går snett?

Jag tror att det är viktigt att som liten e-handlare försöka vara lite personlig med sina kunder och även att försöka få kunderna att känna sig trygga med sitt köp. Jag lade därför till texten:  ”Om du har några frågor kring din order kan du alltid kontakta oss på mail info@gardenhome.se, eller ringa oss på 060-557676 mellan 10.00-16.00 på vardagar”. På så sätt hoppas jag att kunden ska känna att den kan få hjälp även efter sitt köp om något krånglar. Sedan lade jag även in en bild på mig själv under texten för att de ska känna att de handlar av en riktigt person.

Bygg kundrelationer- uppmana kunden att få en närmare relation med butiken

Sedan funderade jag lite på vad jag vill att kunden ska bry sig om. Vi har sedan länge haft en uppmaning på tack för ordersidan om att kunderna kan bli gillare av oss på facebook som gett ganska bra resultat. Detta är något vi kommer att fortsätta med. Det är något jag är förvånad att inte fler e-handlare gör, dvs använder sin tack för ordersida för att försöka skapa mer relation med kunden. När kunden precis handlat av dig visar han/hon att hon är intresserad av dina varor och din butik. Då är kunden rimligen mer mottaglig för ”reklam” om att bli gillare på facebook, följa dig på twitter, eller prenumerera på ett nyhetsbrev eller vad det nu kan tänkas vara du vill att kunden ska göra som anknyter till din butik.

Jag uppmanar er andra e-handlare att prova, det är så enkelt och snabbt gjort och kan ge så mycket tillbaka med rätt kunder. Bygg mer kundrelationer på era tack för ordersidor!

exempel på sidan:

Exempel på sidan


Mar 09 2011

Boktips för företagare och e-handlare

Category: E-handel,Tipskatrin @ 2:47 e m

I dag rekommenderar jag några bra böcker för dig som är mindre företagare, entreprenör och/eller e-handlare

Först ut är Don’t make me think! av Steve Krug, en tänkvärd bok som borde läsas av alla som designar webbsidor och jobbar med e-handel. En hel del om användbarhet och design för att kunderna ska få det så enkelt som möjligt.

En annan klassiker som alla borde läsa som jobbar med webb är  Användbarhetsboken av Thomas Sundström. Den börjar vara lite gammal men är trots det still going strong.

Jag gillar en del av Stefan Ekbergs böcker som ges ut av hans förlag redaktionen, och Gerillaföretagaren som är en sådan bok, borde alla företagare läsa. Mycket är sunt förnuft och saker som sagts tidigare, men man hittar i alla fall en hel del guldkorn i den. Handlar om att marknadsföra sitt företag med små medel.

Även Allt du måste veta om säljande hemsidor, och 99 hemligheter som får dig att lyckas med direktmarknadsföring är klart läsvärda böcker. Både dessa också skrivna av Stefan Ekberg från redaktionens förlag. De kan ibland gå in lite i varandra men ofta är det saker som tål att upprepas.

Konsten att skriva så att dina kunder vill köpa, Lär dig hemligheten bakom effektiva reklamtexter, skriven av Jack Hansen är en annan läsvärd bok. Man lär sig en hel del om vad man ska tänka på när man vill sälja sin produkt.

Web design for ROI: Turning browsers into byers & prosprects into leads av Lance Loveday, är en bok alla e-handlare bör läsa. Massor med matnyttig information om hur du designar så att dina besökare blir kunder. Lite amerikaniserad såklart, men ändå med massor att använda sig av även i Sverige.

Delivering happiness av Tony Hsieh, handlar om skoföretaget Zappos i Usa, vars kundservice är makalös. En inspirationsbok för alla e-handlare

Vi bör heller inte glömma Björn Lundéns Prissättning, en praktisk handbok. Den rekommenderas till alla e-handlare, för ta betalat är lätt, men att sätta rätt pris på sina varor och tjänster. Det är supersvårt!

En annan klassiker som kommit i ny upplaga är The Long tail av Chris Andersson, lär er att sälja mindre av mer. För en e-handlare som exempelvis amazon är long tail en del av grundidén, och vem vill inte bli nästa amazon?

Sedan har vi naturligtvis konverteringsguruns Bryan Eisenbergs böcker, waiting for your cat to bak och Always be testing. Suveräna att läsa när man funderar över konvertering och a/b testning

Det var lite av vad jag rekommenderar som grundläsning för en e-handlare. Sedan finns det en hel del fler naturligtvis som är bra, men det var mitt lilla grundkit.



Feb 25 2011

Visa åter i lager, viktigt för kunden!

Category: E-handel,Frakt & Logistik,Tipskatrin @ 8:27 f m

I min butik SweCat visar jag lagersaldot till kunden helt oredigerat, dvs inga falska lagersaldon som vissa kör. Utan kunden ser om varan finns i lager, samt den beräknade leveranstiden. Är varan en beställningsvara visas det samt den beräknade leveranstiden. Är varan slut i lager visas detta samt funktionen meddela mig som kunderna kan använda för att få ett e-postmeddelande när varan inkommer i lager igen. Vi visar då ingen leveranstid. Tidigare visades leveranstid även då, men kunderna misstolkade detta som att det var tiden tills varan inkom på vårt lager igen, vilket inte var rätt.  Utan vi visade leveranstiden som gällde hem till dem OM de skulle beställa en vara som var slut i lager. Pga detta togs leveranstiden bort i de fall varan var slut i lager.

Man hade trott att då borde det blir bra och kunderna bli glada, och visst missförstånden försvann. Men en ny utmaning uppstod….Kunderna ville veta NÄR varan inkommer i lager igen. Vi fick då ägna en hel del tid åt att svara på frågan när inkommer varan x i lager igen. Faktiskt är det en av de vanligaste frågorna vi får i vår kundtjänst. Vi har väldigt få frågor om frakt, leveranstid, byten och sådant som rör orderrutiner, utan de frågor vi mest får är produktspecifika frågor och frågan när en viss vara kommer hem. Det tyder på att det är något som är mycket viktigt för kunden, och då ville vi självklart försöka göra något för att hjälpa kunderna att få information snabbt. I en fysisk butik kan man ju fråga personalen direkt men i en webshop måste all information finnas att se direkt, annars måste kunden kontakta kundtjänst och det minskar den trevliga upplevelsen av att handla för kunden, och det blir ökade kostnader på kundtjänstsidan för butiken.

För att nu försöka minska dessa frågor och göra det bättre för kunderna har vi i går lanserat funktionen Åter i lager  i SweCat och i Kodmyrans övriga Shop4sale butiker.

Produktlistningen visas så här i SweCat:

Produktsidan visas så här i SweCat:

Den visar när varan beräknas komma hem i lager igen baserat på de inköpsordrar som är gjorda i butiken på varan. Om en inköpsorder där varan ingår finns, så tas det beräknade leveransdatumet för inköpsordern och läggs ut på varans sida i butiken och visas för kunden som: Åter i lager ca xxxx-xx-xx. Om ingen inköpsorder finns på varan, visas åter i lager vid okänd tidpunkt. Det är inte 100% bra, men det är otroligt mycket bättre än tidigare, och oftast finns en inköpsorder på produkterna så att ett datum faktiskt visas.

Jag beräknar att det här kommer att minska våra frågor till SweCats kundtjänst ordentligt och vi kommer även på detta sätt att kunna ge kunderna en ännu bättre service redan i butiken. Jag återkommer med en liten rapport över hur mycket frågorna minskade när vi kört ett tag


Feb 21 2011

Användartester nyttigt även i liten skala

Category: E-handel,Tipskatrin @ 10:22 f m

Jag har jobbat med att försöka förbättra designen i en av våra butiker Gardenhome.se . Arbetet har pågått ett tag nu och jag har hjälp av en duktig designer som jag jobbat med ett antal gånger förr. Förra veckan blev vi klara med vad vi tyckte var en lättnavigerad enkel webbplats som skulle passa för en trädgårdsbutik. Jag visar er en liten del av förstasidan här nedan. En ganska enkel design där jag försökt gruppera produkterna efter hur man använder dem i trådgården, samt att jag försökt lyfta fram alla avgifter på förstasidan för att inga överraskningar ska tillkomma, och kunderna ska känna sig trygg att handla. Jag har även försökt göra varukorgen tydlig i form av en korg, och lagt in en banner för att det ska vara enkelt att kontakta oss om man behöver hjälp

Jag beslöt att testa detta på riktiga kunder i min målgrupp, så jag tog min dator och åkte hem till en trädgårdsintresserad dam i 65 års åldern, som stämmer in på mina kunder och är lite datorvan men inte så mycket, precis som en stor del av mina kunder, och bad henne testa butikens nya utseende.

Hon fick i uppgift att köpa ett eldfat, en påse tomatfrö och trädgårdsbyxor. Hon skulle dessutom leta upp vad frakten var på ett planteringsbord och tala om hur hon kunde kontakta oss. ganska basicsaker med andra ord.

Vi började med tomatfröerna, dessa hittade hon direkt och la i varukorgen. Men hon insåg inte att varan lagts i korgen och när hon letade för att hitta om de lagts i så tog det henne en stund innan hon hittade varukorgen. (denna ligger uppe till höger som är lite av standard). Därefter skulle hon hitta trädgårdsbyxor och det gick ganska bra, hon gissade att de låg under trädgårdsarbete, och där fanns en kategori trädgårdskläder, så det blev bingo direkt. Eldfatet däremot hittade hon inte. Hon letade först under njutning i trädgård och uterum och gav sedan upp och gick till sökfunktionen och sökte på eldfat. Då hittade hon det och kunde lägga i varukorgen. Hon gick till kassan och väl där var det inga större problem, men hon tyckte att kassan var lite lång och undrade varför man inte delade upp den på flera sidor…….där fick vi alla som förespråkar snabbkassa….. Inte vad jag väntat mig att kunden skulle säga kan jag meddela.

Sedan fortsatte vi med att hon skulle hitta frakten på ett planteringsbord och hon hittade då fraktpriset i högerkolumnen och gissade att ett planteringsbord var skrymmande så då var det den frakten som gällde. Inga problem där alltså.

Sedan skulle hon som sagt försöka kontakta oss, och hon gick då raskt in på Om oss i menyn och hittade adress och telefonnr. När jag frågade henne varför hon inte tittat i högerkolumnen sa hon. Den såg jag inte ens….

Övriga kommentarer var att det var bra att köpknapparna var stora för det var så svårt att klicka på dem annars, och det var bra att texten var större än vanligt, och att alla bilder presenterades på varje produktsida. Men det ska tilläggas att produktsidan fick jag visa henne, för hon köpte allt direkt från kategorisidorna, och tyckte inte att hon behövde så mycket mer information än de gav eftersom hon visste vad hon ville ha. Menyn tyckte hon var förfärlig. Allt ska synas på en gång sa hon. Att klicka ner dem sådär är bara dumt och då vet man ju inte vad du säljer. Jag frågade då om det inte vore jobbigt med en sån lång menyn  som man får då, och då undrade hon varför då. Det är ju bara att scrolla.

Så för att summera det hela. Jag tyckte att vi hade en enkelt lättnavigerad sida, och är den säkert för en 20 åring med datorvana, och även för 30-40 åringar med datorvarna. Dessa hade jag testat sidan på tidigare innan detta test, och de tyckte sidan var superenkel och snygg, men för en lite äldre person med mindre datorvana var det svårare. De har ett annat synsätt på webben. Eftersom en stor del av mina kunder är sådana måste jag tänka om och anpassa butiken mer mot lätt tillgängligt än snyggt designmässigt.

Allt detta insåg jag med endast en enda testperson! Det visar hur viktigt det är med användartester när man gör något.

Du behöver inte göra dyra eyetrackingtester eller lägga ut massor med pengar. Sätt dig bara ner med en eller flera personer ur din målgrupp ge dem en uppgift att köpa något och be dem prata högt när de navigerar och lyssna hur de resonerar. Man lär sig massor!

Tips till er som jobbar med äldre målgrupp:

  • Menynerna ska synas i sin helhet på en gång
  • Kundvagnen måste vara större och synligare än i en annan typ av butik. Det ska gärna synas när den är tom och vad som ligger i den på en gång
  • Bilderna är bra att visa alla som tumnaglar som går att klicka på för att få större
  • Använd stor text trots att det ser eländigare ut designmässigt, många har inte koll på att texten går att förstora med hjälp av webbläsaren
  • Köpknappen ska vara stor och tydlig
  • Om oss, eller kontakt är en otroligt viktig sida att ha med i en huvudmeny
  • Sist men inte minst, Missa inte att testa sidans design med några riktiga personer ur din målgrupp. Du behöver inte göra dyra eyetrackingtester eller lägga ut massor med pengar. Sätt dig bara ner med personen ge dem en uppgift att köpa något och be dem prata högt när de navigerar och lyssna hur de resonerar. Man lär sig massor.


Jan 25 2011

Råd vid start av e-handel

Category: E-handel,Tipskatrin @ 2:27 e m

Starta e-handel, lägg upp en butik och sälj så är man snart marknadsledande och tjänar flera miljoner inom ett par år! Det är ju så enkelt! Känner ni igen tänket och säljsnacket från butiksleverantörerna?

Är det då så enkelt som man påstår att starta e-handel i dag? Ja visst är det enkelt att starta, men det är kanske inte så enkelt alla gånger att fortsätta framgångsrikt och bli en e-handelsbutik med hög omsättning och god vinst.

Att lyckas med e-handel i dag förutsätter kunskap, hårt arbete och massor av engagemang. Som e-handlare hanterar du och allt från marknadsföring till lagerhantering och logistik.  Hur ska man då tänka när man startar, och vad är det som skiljer en framgångsrik e-handlare från en mindre framgångsrik?

Affärsidé och affärsplan – glöm aldrig det!

Först av allt behöver du ha en bra affärsidé. Du måste veta vad du ska sälja och helst också brinna för de produkter du ska sälja. Om du har ett engagemang för det du ska sälja så är du också kunnig inom ditt område, och det är något som kunderna uppskattar. Sedan är det viktigt att man skriver en affärsplan och gör en budget Visst kan du starta e-handel på fem minuter på ren impuls, men ska du bli framgångsrik är det bra att sätta sig ner och fundera över verksamheten, vilka kostnader och konkurrenter den har, och hur den ska drivas för att gå med vinst. Frågor du bör kunna svara på i affärsplanen är exempelvis varför ska kunderna handla av just dig och ingen annan?
En mycket viktig fråga som många glömmer tyvärr.

När du gjort de delarna, som är den svåra biten, då kommer vi till den enklare biten.

Dags att välja butikssystem.

När du väljer e-handelsbutikslösning finns det flera olika sorter att välja mellan.
Det finns open sourcevarianter, hyrvarianter och köp varianter.

Open source passar dig som gillar att pilla själv, som vet exakt vad du vill ha och som har gott om tid. De kostar inget förutom just tiden du lägger ner. En del av dessa säljs även som hyrvarianter av vissa företag.

Hyrlösningar är bra för dig som vill komma igång fort och ha support från en erfaren e-handelsleverantör, och för dig som inte har speciella behov. I dag finns många hyrlösningar som går att förändra ordentligt också, men dessa brukar då ha en prislapp från 900 kr / månad och uppåt.

Köp varianter passar dig som vill äga din butik själv för att känna dig säker, och dig som vill kunna anpassa allt efter din egen verksamhet. Dessa finns i flera prisklasser.

När du ska välja butikslösning bör du göra följande:

1) Sätt dig ner fundera och vilka behov du har nu och vilka du tror du får i framtiden
2) Fundera över vad det får kosta, och vad du är beredd att prioritera bort och inte om kostnaderna visar sig bli för höga
3) Därefter kikar man på lösningar, provar demobutiker , och kontaktar andra e-handlare som kör den lösningen för att få lite referenser om hur det fungerar för dem.

Saker som är bra att titta på när det gäller butikslösningar är:

Kan du ändra utseendet på lösningen precis som du vill ha det?
Dvs är butikens utseende och funktoner helt skilda åt, och har du tillgång till HTML och CSS kod för att själv kunna göra ändringar om du vill det?


Är butiken sökmotorvänlig?
Är den sökmotorvänligt gjord, dvs är butiken lätt för google att  hitta alla produkter i så att du kan komma högt upp i träfflistan när någon söker efter dina varor?
Den ska inte vara byggd i ramar och den ska ha seovänliga urls, dvs att urlen ser ut www.butikensnamn.se/kategori i stället för en massa konstiga tecken i urlen,.
Man ska även kunna sätta alla Metataggar, och en googleanpassad sitemap bör finnas, liksom möjlighet att sätta alt taggar på bilderna.

Att den butikslösning du väljer är sökmotorvänlig är i dag ett måste, för syns du inte i sökmotorerna finns du inte. Ingen besöker en butik som man inte vet finns och som man inte hittar. det är inte som att ha en fysisk butik mitt inne i centrala stan någonstans, där folk alltid kan råka gå förbi av en eller annan anledning. På nätet råkar ingen gå förbi ens butik, där måste man se till att synas!

Snabbkassa?
Har butiken en s.k. snabbkassa? Dvs kan du handla utan att logga in i något konto, och kan du gå genom kassan på en sida? Detta är något man sett ökat köpen i de butiker som har detta.


Merförsäljning, marknadsföring och sociala funktioner
?
Har butiken merförsäljningsfunktioner och marknadsföringsfunktioner? Dvs finns sådant som tipsa en vän, möjlighet att skriva recensioner, möjlighet att dela produkter på facebook, toppsäljare, cross sellling funktioner, kopplingar mot prisjämföresesajter m.m.? Dessa är funktioner som hjälper dig att få mer försäljning och även att sprida information om dina produkter och din butik.  Funktioner som man visserligen kan klara sig utan men som är bra att ha för att växa i butiken.

Statistik för uppföljning
Finns statistik så att du kan följa upp din försäljning? Du bör minst kontrollera att det går att använda google analytics e-handelsspårning i butiken, något som är mer eller mindre standard i dag bland e-handlare att använda för att hålla koll på sin försäljning. Men även annan statistik, som lämnade varukorgar, betalsätt, reklamationer returer m.m. är naturligtvis ett plus att ha.

Hur fungerar den att jobba med bakom skalet?
Måste man skriva ut varje plocksedel för sig, eller kan man skriva alla dagens plocksedlar direkt?
Hur ser plocksedlarna ut, får man med all information man måste ha enligt lag, exempelvis information kring ångerrätt m.m. Kan man skriva ut kvitton till kunden. Hur skriver man ut adresssetiketter? Hur skickas leveransinformationen till kunden? Hur hanteras byten och returer?

Hur hanteras lagret i butiken?
Har den något lagersaldo som räknas ner?
Kan man ställa in om kunderna ska kunna handla saker som är slut i lagret?
Kan man visa om varor finns i lagret eller ej ? Kan man visa leveranstid på varorna?
Kan kunder få mail när varor kommer in i lagret, dvs bevaka varor?
Hur gör man för att ändra lagersaldot på produkterna när de kommer hem påfyllning av varor.
Kan man enkelt se när varor behöver beställas hem igen, och kanske till och med beställa dem i butiken?

Förenklad bokföring?

Har du möjlighet att enkelt bokföra? Finns kopplingar till affärssytem för bokföringens skull. Detta är något man kan klara sig utan i början, men när man växer är det skönt att automatisera så mycket det bara går.

Dessa är frågor man kanske inte lägger så stor vikt vid med bara några order om dagen, men som kan få väldigt stor betydelse när man har 100-500 orders om dagen.
Varje sparad minut är då pengar, och kan man minska telefonsamtal och mail från kunder som undrar om varor finns hemma, när de kommer in igen m.m. så sparar man tid.

Butiken ska dessutom vara enkel att jobba med och de vanligaste sakerna ska gå att göra med få enkla handgrepp, för att det ska vara så snabbt och effektivt som möjligt.
Ju större din butik blir, och ju fler ordrar du får, desto mer måste du försöka automatisera och effektivisera, så välj en lösning som du kan växa i och tänk på detta redan från början.

Som du ser så finns en hel del att tänka på för att få en god start och fortsättning på sin e-handelssatsning. Men det sista och inte minst viktiga rådet jag vill ge dig är att ta hjälp av andra och förbättra ständigt er butik. Gör kundenkäter och fråga hur butiken upplevs, gör A/B tester om du har möjlighet till det, prata med andra e-handlare för att få feedback och utveckla butiken utifrån svaren. Låt butiken hela tiden utvecklas och stanna inte upp, för då blir du omkullsprungen bakifrån av dina konkurrenter som hela tiden utvecklas.

Lycka till med din e-handelssatsning!