Okt 11 2011

seotest- vad säger det om seovänligheten?

Category: E-handelkatrin @ 10:48 f m

I går publicerade sökmotorföretaget Jaja årets seotest där man testar e-handelslösningar. Att bygga en sökmotorvänlig plattform verkar vara väldigt lätt enligt detta test, eftersom nästan alla testade plattformar får högsta betyg 5 i testet. Ja, men det är väl bra kan man tycka att de flesta plattformsleverantörer nu kan bygga sökmotorvänliga system. Men är det så? Är alla så duktiga som testet visar?

I förra veckan var jag på mässan eget företag i Älvsjö och där träffade jag massor med nystartade e-handlare som klagade på att de inte syntes i sökmotorerna och undrade vad de skulle göra. Vid en granskning av deras butiker så var det ofta saker som fattades i plattformen för att de skulle kunna skapa bra förutsättningar för att jobba med SEO. Det var otroligt tråkigt att behöva säga till många av dessa, gå tillbaka till er leverantör och säg åt dem att ordna så att ni kan göra så här, men jag fick göra det ett antal gånger under dagarna jag var där. Det var ibland open source varianter som grannens grabb satt upp fel, men lika ofta mer etablerade leverantörers butiker.

Men hur kan det vara så? när nästan alla leverantörer fått full pott i testet? Jo, det är ganska lätt förklarat, kikar man på årets test så har nästan alla plattformar fått högsta betyg, men kikar man lite närmare på testet, så behövs ofta både tilläggsmoduler och konsulttimmar för att göra plattformen seovänlig. I vissa fall säkerligen en hel del konsulttimmar om man får tro hur testet presenteras. Då blir det strax uppenbart varför många av dessa små företag inte har bra seolösningar i sina butiker. De har helt enkelt inte råd att betala en massa konsulttimmar för att göra plattformen seovänlig. I många fall undrar jag också om leverantören upplyst dem om vad som behövs för att kunna jobba med seo.

Är då dessa plattformar där man uppenbarligen behöver en hel del tillägg för att göra dem bra seomössigt verkligen riktiga 5 poängare på seo? Ja troligen om du har pengar att hosta upp och vet vad du behöver beställa för att lösningen ska vara bra, men knappast om du är en liten nystartad e-handlare som håller hårt i plånboken och som kanske knappt vet vad seo är. Då skulle jag rekommendera dig att kika på de lösningar som har det mesta färdigt. En sådan lösning med mindre testpoäng kan för dig vara mer effektiv än en fempoängare med konsulttimmar av anpassning, eftersom du får mer seofunktioner utan anpassningar.

Hittar du en fempoängare med allt som standard och som passar överens med dina andra krav (en plattform ska ju inte bara vara bra på seo) är det naturligtvis alldra bäst. När man läser entreprenören Christian Rudolfs kritik av testet på bloggen Disruptive så kan man dock börja så smått fundera över om sådana lösningar överhuvudtaget existerar…..

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Responses to “seotest- vad säger det om seovänligheten?”

  1. Jonas says:

    Ja, Jajja i allmänhet har inte mkt att ge i mina ögon. Det brukar figurera litenväl mkt märkliga metoder när det kommer till dem…

  2. Jimmy Wirsborg says:

    Hej Katrin,

    Din analys är precis korrekt. En kund som inte har koll på SEO och allting gör bäst i att beställa en färdigpakterad lösning som får bra betyg istället för en lösning som fått högt betyg men kräver massa konsulttid. En av testvinnarna, den som Rudolf kritiserar, kommer därför bli av med sin testvinnarstatus.

    Inte på grund av det han kritiserar dem för eftersom hans kritik helt baseras på en referens som inte använde varken den senaste versionen av verktyget eller en ren version av det. Det var större namn jag fått som referenser som specialanpassat sina shopar utifrån tidigare system de inte velat göra sig av med. Varför de valde dessa referenser har garanterat att göra med att det kan attrahera kunder lättare. Jag har nu fått nya referenser, mindre butiker som använder systemet i sitt grundutförande. Det fanns ändå en del saker som sagt som gör att de förvisso behåller betyget men inte alls kan ses som testvinnare då man som kund måste ha med sig SEO-kunskap när man beställer verktyget.