Feb 01 2012

Seo för e-handlare inte svårt, kräver finurlighet och tid

Category: E-handelkatrin @ 12:48 e m

Seo för e-handlare är det speciellt motför seo för vanliga sajter? Ja, både ja och Nej. Det viktiga när man gör seo för e-handelssajter är att man försöker se om det jobb man lägger ner faktiskt även genererar försäljning och inte bara ger placeringsökningar. Man ska helt enkelt göra kostnadseffektiv seo, och det är inte det lättaste alla gånger.

Fördelen man har som e-handelssajt gentemot vanlig sajt är att det brukar vara ganska enkelt att mäta antalet köp och vad jobbet faktiskt ger, medan det kan vara svårare på en sajt som inte säljer något.

Nackdelen är att det är svårare att få naturliga inlänkar till en e-handelssajt. Vissa e-handelssajter kanske man inte alls vill visa att man handlar ifrån än mindre länka till, exempelvis de som håller på med sexleksaker brukar ha rätt svårt att få tag på naturliga länkar.

Seo handlar egentligen kortfattat om två saker, on page seo, som är att se till att ens butik  är byggd på rätt sätt så att google enkelt kan läsa den, och off page seo, som enkelt kan förklaras som inlänkar till butiken.

Som liten e-handlare så har man ofta inte speciellt mycket pengar över till att anlita duktiga seoföretag för att göra detta, och då gäller helt enkelt att man i stället använder sin egen tid och gör det man kan göra själv. Tack och lov är det mycket. Jag skulle vilja säga att oftast kan man själv göra det mesta inom seo själv, för att inte säga allt. Det är oftast bara en fråga om att ha tid och att tänka lite klurigt. Med att tänka klurigt så menar jag att man behöver sätta sig in i hur ens kunder tänker, och att man behöver fundera över hur man på smarta sätt ska skaffa bra länkar till sin sajt. Sedan tror jag också att on page jobbet, dvs jobbet på den egna sajten, den kan man göra bättre själv än de flesta seoföretag helt enkelt för att man själv känner sina kunder bäst och förhoppningsvis vet bäst om vad de kan tänkas söka på.

Generella tips av intresse för en liten e-handlare när det gäller att göra on page seo- dvs jobb på sin egen sajt.

Se framförallt till att din plattform är gjord på ett sådant sätt att det faktiskt är möjligt för google att indexera alla sidor, bra är även om den skapar en googleanpassad sitemap automatiskt som du kan skicka till google. Viktigt är också att du kan skriva in H1, och H2 taggar på alla sidor, och att du ska kunna ange unika metataggar och alttexter  för varje produkt, bild, kategori m.m. Viktigt är att detta ska gå att göra på ett så enkelt sätt som möjligt. Det är inte roligt att behöva gå in på 2000 produkter och göra det på varje produkt. Men det ska också gärna vara flexibelt så att det går att verkligen lägga krutet på rätt ställen.

I exempelvis Kodmyrans  e-handelslösning Shop4sale som jag själv jobbar med, så kan du genom att enkelt göra anrop till databasen, skapa unika metataggar för alla produkter, kategorier och bilder, genom att fylla i på ett enda ställe. En mycket tidsbesparande funktion! Därefter kan du välja att gå in och skriva separat endast på de produkter där du verkligen vill skriva än mer unika säljande taggar. Det fungerar nämligen genom att butiken känner av och visar olika saker. Finns något skrivet på produktnivå visar butiken det, men finns inget skrivet på produktnivå så visar butiken inställningarna för hela butiken. Det har besparat mig många timmars jobb, och jag får samtidigt chansen att vara flexibel och lägga krutet på de ställen där jag bedömer att det gör störst nytta. Jag kan också snabbt komma igång och grundoptimera hela butiken och fotsätta i min egen takt och utveckla titlar och taggar.

Viktigt är också att butiken inte är gjord i ramar och att den ska ha sökmotorvänliga urls. Shop4sale har det och där slår du på den funktionen med en knapptryckning.

Vad är ett grundläggande onpagejobb?
För mig som e-handlare handlar Om page jobb om att välja rätt sökord för varje produkt eller kategori, samt att det valda sökord ska synas i produkt eller kategorinamnet, i produkt eller kategoritexten, i alla metataggar för den sidan, i H1, H2 taggen, samt i  bildnamnnet, och i alt och titeltaggen för bilden. Därefter ska jag se till en hel del andra saker också, men det är det mest grundläggande jobbet du behöver göra för att din butik ska ranka bra.

Kategorinamn och produktnamn är något som är mycket viktigt. Oftast så kan man ranka väldigt bra på sina kategorier och produkter. Något många glömmer är att försöka fundera ut vad kunderna söker på innan man döper sina kategorier och produkter. Gör inte det misstaget! Använd gärna googles kewordtool för att se vad folk söker efter och döp dina kategorier och produkter därefter. Ofta är produktnamnet i många e-handelsplattformar H1 an så det lönar sig att tänka efter när man döper produkterna,

Kategoritexter och produkttexter Skriv  alltid en beskrivande text på varje produkt och även varje kategori, som är minst 500 tecken lång och se till att sökordet är med i den, gärna både fetstilt och/eller kursivt samt fler än en gång. Viktigt är även att du skriver säljande texter, för även om du får massor av besökare så spelar det ingen roll om inte dina produkter säljer! Du ska dock inte skriva sökordet i texten så många gånger att det verkar konstigt, utan tänk att du i första hand skriver för besökaren inte för sökmotorn. Om du skriver sökordet för många gånger kan även google tycka att det är märkligt och anse att du spammar dem, vilket leder till att du inte kommer högt upp i placeringarna. Tänk också på att kopiera aldrig produktbeskrivningar från en leverantör, utan skriv alltid, alltid egna texter. Om andra butiker också kopierat leverantörens produktbeskrivning kommer Google antagligen bara att ranka sidan där de hittade texten först, eller den sida Google tror är ägaren av texten. Det brukar man kalla duplicate content.

En H1 a och en H2 a, dvs rubrikerna på sidan i datorkoden bör också innehålla sökordet liksom såklart metataggarna för kategorin eller produkten.

En bild som döps till sökordet  bör finnas på varje sida, samt att alttexten och titletexten på bilen innehåller sökordet.

Meta titel‐  är det som visas i den blå raden längst upp i webbläsaren, samt att det är det som visas som klickbart i sökresultatet i google. En bra titel är viktigt för att få besökarna att klicka på den, och det är också viktigt för att
komma högt upp på de sökord man valt. En metatitel ska vara max 64 tecken lång. Sökordet ska komma så tidigt i titeln som möjligt, eftersom ju tidigare ett ord visas desto viktigare anser google att det är

Meta Description‐ är din beskrivning av den sidan, och det som visas under den klickbara länken i googles sökresultat. Sökorden du vill komma högt upp på ska komma så tidigt som möjligt i meta beskrivningen.

Meta Keywords‐ som är de nyckelord/sökord man kan använda för att hitta sidan. Dessa ska vara max 5 st. ( Många tvistar om de fortfarande har betydelse eller ej, men de skadar inte att skriva dit dem)

Observera att allt detta kring on page seo är inga absoluta sanningar, utan mer rekommendationer, eftersom vad google anser är viktigt ändrar sig hela tiden.

Off page seo då, vad gör jag då?

Ja det är det stora jobbet med att skaffa sig inlänkar till ens sajt, kort sagt kan man säga att ju fler inlänkar desto bättre. Det finns dock olika kvalité på olika typer av länkar och en del länkar är värda mer än andra. Vad man dock ska tänka på är att de länkar man skaffar sig ska se naturliga ut. De får gärna ha sökordet i länktexten, vilket är jättebra, men alla ens inlänkar ska inte se ut så det är inte naturligt. Länkarna ska vara från olika sajter, och ha olika länktext, samt inkomma sporadiskt och inte samtidigt. Att få 100 länkar samma dag är inte naturligt och det bör man alltså inte eftersträva även om 100 länkar är bra. Om page seo är alltså ett jobb som fortgår hela tiden.

Christian Rudolf har gjort en video som är rätt intressant och ger en del tips på hur man kan jobba med off page seo, och även lite kring on page. Christians seo tips för e-handlare

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

9 Responses to “Seo för e-handlare inte svårt, kräver finurlighet och tid”

  1. Magnus (Gamsun) says:

    Hej Katrin,

    Tack för en artikel som behövs – Just för att bevisa att det INTE är så lätt som du skriver! :)

    Det första man som SEO-konsult gör är dessutom att gå in på någon av dina shoppar, och där se den förbättringspotential som finns i hur du arbetar med din SEO, så i mina ögon faller resonemanger hur ”lätt” det är rätt platt. Med det sagt, är dina tips fortfarande väldigt bra för många E-handlare då de inte ens kommit dit i sin SEO.

    Något jag läst på många ställen förutom i den här artikeln är hur ehandlaren givetvis vet sin bransch bättre än en SEO-konsult, och därför också bör vara bättre på att välja ut sidans primära sökord. Det här är i 9 fall av 10 helt fel. Oftast är man hemmablind (jag vet som ehandlare själv) och använder begrepp som kunden inte använder. Om man sedan under ett år börjar bygga upp kontext i sökmotorerna kring de ”hemmablinda” söktermerna, så har man jobbat kontraproduktivt i min mening.

    Nej, SEO är inte lätt – Men för någon som dig som arbetar i många år med Ehandel, och som sugit åt sig av kunskapen så är det absolut ingen rocket-science. Allt är givetvis lätt när man kan det, inte sant?

    Ha en strålande dag, så hörs vi säkerligen angående Uttaget’s flytt till Shop4Sale senare i veckan! :)

    //Magnus

    • katrin says:

      Magnus, det var lääääänge sedan jag hade tid att jobba med seo överhuvudtaget i mina egna butiker, så döm inte mina kunskaper och om det är lätt eller ej efter dem. De har grova förbättringspotentialer det är jag medveten om, men jag har valt att ägna tiden åt andra saker i verksamheten än just seo. Sedan är jag ingen expert när det kommer till mer avancerad seo men jag hävdar fortfarande att det är lätt att göra sin grundläggande seo och att otroligt mycket går att göra själv.

      För att sedan göra allt precis by the book och jobba i superkonkurrensutsatta segment kan det behövas experter, och man kan visst använda seobolag (jag förstår att du som Seokonsult förespråkar det), men man måste hela tiden se om det görs ett jobb som ger mervärde eller om man bara betalar för något som du inte får igen dina satsade pengar på. Som liten nystartad så kanske dessa åtgärder räcker väldigt långt, beroende på vad man har för konkurrens, och varför då betala för något som kanske egentligen inte behövs? Du måste inte göra allting supernoga och vara bäst, ibland räcker det med good enough.

  2. Christian says:

    Jag tror ni bägge har rätt

    SEO är enkelt, jag tror faktiskt jag på en vecka kan lära allt man behöver veta och 95 procent av det jag kan.

    Men ändå, verkar det svårt och ologiskt för många, tom för seo konsulter. Många tycker de är tuffa för att de rankar etta på ”hundmat åmål”

    Som ehandlare tror jag faktikst tiden är det stora problemet. Skall du göra SEO själv behöver du tid att sätta dig in i det, misslyckas lite och därefter göra det. Skall man göra det på egen hand är det troligen en ansenlig tidsinvestering man måste göra utöver sitt vanliga arbete med ehandelsajten. Det begränsar dig.

    Lyckligvis är det som Katrin säger, good ennough kommer man långt med i Sverige. Konkurrensen är inte så stark.

    Mina 25 öre. Återkommer när jag gör nästa video, den avancerade versionen!

  3. Magnus (Gamsun) says:

    Katrin – Du har givetvis helt rätt. Man kommer rätt långt på de grundläggande punkter du gått igenom, men då borde också titeln lyda ”extremt grundläggande seo för ehandlare är inte svårt” 😉 Värt att nämna är också att de flesta moderna ehandelssystem automatiserar mestadels av processen med H1:or, meta-data och URL-struktur.

    SEO är, trots vad många företag och SEO-konsulter, tror inte en bok fylld av best-practise-lösningar. I arbetet med den bunt ehandelsbolag jag arbetat med har jag stött på hundratals helt företagsunika utmaningar för att lösa synbarheten på sökmotorerna. Det kan handla om allt från hur en brandvägg fungerar, till hur en SSL-version presenteras till hur ajax används på sidan och balansen mellan CR och SEO.

    Precis som alla de artiklar med hur extremt enkelt det är att lyckas med Ehandel, så är innehållet i den här artikeln toppenbra, men har samtidigt potential att få ehandelsföretag att underskatta värdet i att tänka före man gör och därför innebära merjobb för ehandlaren snarare än att bespara dem tid och pengar.

    Och PS. jag raggar inte kunder i bloggkommentarer, så NEJ, jag skriver inte detta för att jag ”måste” :)

    Ha en fortsatt strålande vecka!
    /Magnus

    • katrin says:

      För mig är varken brandväggsinställningar eller SSL certifikatuppsättning Seo, det är vanlig enkel driftteknik, som bäst löses av drifttekniker som vet vad de gör. Har man inte sådant rätt inställt eller samarbetar med drifttekniker som kan det så har man större problem än synlighet i sökmotorerna anser jag. En brandvägg som är felinställd kan orsaka enorma säkerhetsluckor, och orsaka massor med andra problem hur bra optimerad sajt du än har Det är för mig helt enkelt vanligt sunt bondförnuft gällande att sajten ska fungera på bästa sätt. Räknar du det till Seo så har jag en superseokonsult här hemma och han har aldrig jobbat med sökmotorer i hela sitt liv :-). Men alla ser olika på saker, och jag kan konstatera att jag tror vi ser ganska olika på seo om du räknar dessa bitar dit.

      • Magnus (Gamsun) says:

        Ja, OK – Brandväggen var att ta i, det erkänner jag, men att SSL/Https inte har med SEO att göra är lika mycket att ta i åt andra hållet.

        Det blir liksom lite småjobbigt när Google utesluter din http-version för att du presenterat https:en som primär. :)

        • katrin says:

          Även SSL ska en duktig drifttekniker kunna klara av att hantera inkl google problemet. Vad har du jobbat med för klåpare förr 😉

  4. wahlman says:

    Tack för bra information. Jag har fått hjälp med mitt seo arbete, men har gjort det mesta själv. märker att det tar mycket mer tid än vad jag trodde. Det hjälper till när man kan få sådan information som denna.
    tack.