Okt 18 2011

Merförsäljning- kärt ämne för e-handeln

Category: E-handelkatrin @ 10:41 f m

Merförsäljning, det vi alla e-handlare drömmer om. Jag har provat att göra det på ett litet annorlunda sätt och jag ska förklara lite om mina tankar och hur jag gått till väga tänkte jag.

För er som missat det så har jag två huvudbutiker SweCat som säljer katt och hundprodukter och Gardenhome som säljer trädgårds och inredningsprodukter. I dessa har jag en himla massa varor som kan kategoriseras in under djurprodukter och trädgårds eller inredningsprodukter. I varje butik blir det en massa olika kategorier och många sökord får plats i varje butik. Det är naturligtvis bra eftersom Log tail är något som de flesta e-handlare eftersträvar och något som är en vital del av vår försäljning.

Nackdelen är att det kan vara svårt att jobba med att sökmotoroptimera för alla produkter på ett bra sätt, så att google hittar allt. Vi får ett väldigt brett sortiment, navigeringen kan bli plottrig och vissa varor har en förmåga att nästan glömmas bort och bli hyllvärmare. Det kan vara svårt att i en stor butik lyfta fram alla produkter tillräckligt mycket, En produkt som säljer dåligt kanske skulle sälja väldigt bra om den bara fick ta mer plats och syntes bättre. Dan som driver Roliga prylar har skrivit ett foruminlägg om detta som är intressant och ger tips på vad man kan göra. Det är dock inte det enda sättet. Själv har jag provat en annan lösning.

Den lösningen heter Merförsäljningsbutiker! En Merförsäljningsbutik är en liten nischad butik där du kan sälja något du redan har i ditt sortiment fast i en helt separat butik. Tanken är att den ska skapa merförsäljning av dina befintliga produkter helt enkelt. Den ska vara enkel att administrera och ha låg kostnad. Doftljusbutiken.se som jag driver är en sådan. Där säljer jag doftljus,  vanliga doftfria ljus och ljustillbehör. Den har hitills i år sålt för ca 35 000 kr, och med julhandeln så gissar jag att den hamnar runt 50 000 kr innan året är slut. Ja men protesterar ni, det är ju alldeles för lite för att det ska vara värt att skapa en ny butik för.

Men jag svarar då att det beror alldeles på vilka kostnader man lägger ner. I mitt fall använder jag mig av en s.k. multishop som redan finns inbyggd i min webbutikslösning, och ingår i priset. Det innebär att alla produkter och ordrar hanteras i samma admin och i samma orderflöde som resterande butiker. Jag får alltså ingen mer administration av detta. Jag köper ett lämpligt domännamn för verksamheten, skapar bara butiken, bockar i vilka produkter den ska innehålla och skriver nya unika texter på dessa där jag lägger stor vikt vid sökmotortänkande. Jag använder mig av ett standardutseende där bara loggan byts ut, och köpvillkor och likande kopieras över från huvudbutiken. Sedan satsar jag inte på flera dyra betalsätt i den butiken utan jag kör enbart med faktura, förskott och konto från Klarna. Dessa har jag fått bra villkor på eftersom jag redan har andra butiker via dem, och det gör att jag får minimalt med jobb och administration. Produkterna har jag ju redan, så det är ingen direkt kostnad förknippad med dem. Jag lägger heller inte ner någon större tid på att uppdatera dessa butiker eller att leta nya produkter till dem, utan de får helt enkelt rulla på med minimalt med jobb från min sida. Marknadsför dem gör jag inte heller i någon större utsträckning. Jag gör i varje fall ingen som helst marknadsföring som jag måste betala för.

Det är snabbt och  enkelt. På ca 24 timmar är butiken uppe och körs. Kostnaden per år är: Domännamn 99 kr , multishopkostnad 5940= total kostnad 6039 kr. Till det tillkommer klarnas fakturakostnad som är förhandlingsbar, och vill jag kan jag ju ta ut en fakturaavgift av mina kunder för att täcka den. Inte speciellt dyrt för ren merförsäljning för ca 50 000/ år. En tidningsannons är dyrare!

Jag kommer att starta min andra merförsäljningsbutik inom kort och det ska bli spännande att se vad som händer med den. Jag rekommenderar starkt alla e-handlare att fundera över det här med merförsäljningsbutiker för det kan vara ett mycket effektivt sätt att lyfta fram produktgrupper och produkter för att de ska sälja bättre.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Responses to “Merförsäljning- kärt ämne för e-handeln”

  1. Wilma says:

    Bra inlägg! Det här har jag funderat mycket på och bokat domännamn för att göra något sådant, men aldrig kommit till skott. Kanske läge att fundera på allvar nu.

    • katrin says:

      Med ditt butiksbyte har du 4 multishopar att använda, så jag tycker absolut gör slag i saken.

  2. Magnus says:

    Intressant inlägg.
    Det kan möjligen vara en nackdel att splittra sin länk-kraft mellan olika butiker. Är själv inne på liknande ideer.

    // Magnus

  3. Sko-Sarah Wittbom says:

    Grym post!! Tack.

  4. wahlman says:

    Man får bra ideer av att läsa denna blogg. Tack för bra tips.

  5. katrin says:

    Jag ser inte så mycket minskad länkkraft tvärtom. De som länkar till doftljusbutiken länkar för att de gillar just den butiken. De skulle nödvändigtvis inte länkat till Gardenhome som inte är helt deras målgrupp. Själv länkar jag en del mellan butikerna