Sep 18 2014

Framtiden för små ehandlare

Category: E-handel,Marknadsföringkatrin @ 10:49 f m

Ehandeln håller på att förändras. Inte så att det kommer att ske över en natt, men jag tycker mig ganska tydligt märkt att fler och fler mindre e-handlare har problem med lönsamheten och att driva tillräckligt med trafik till sina sajter. För några år sedan så såg det inte ut så, men när fler och fler större företag med gott om finansiella muskler ger sig ut på nätet så säger det sig själv att nätkakan ska delas mellan flera företag. Det är ganska enkelt att räkna ut att den som har mer resurser till marknadsföring och prispress oftast vinner kampen om kunderna motför den som inte har samma resurser. Det handlar inte bara om pengar utan även om tid att lägga ner på sin butik, något som är en stor brist för de flesta mindre ehandlare.

Så vad ska man göra då om man är en mindre handlare? ska man bara ge upp och lägga ner när jättarna går in på webben?

Nej det tycker jag inte. Det finns gott om små handlare som det går bra för, som är lönsamma och som ökar sin omsättning varje år. Jag tycker mig se tre olika mönster urskiljas när jag analyserar dem jag känner till som lyckas bra.

  • De som går mot fysisk handel
  • Nischad handel
  • Sälja på marknadsplatser

Fysisk handel

många små ehandlare startar även upp fysiska butiker. Det ger dem en fysisk närvaro utanför nätet och det ger många fördelar. I flera upplagor nu av ebarometern, (en undersökning som posten och SDH gör om ehandelstrender) så har man sett att konsumenterna ofta ehandlar i en butik man känner igen från världen utanför webben. Det är en butik som man vet existerar så man inte blir lurad, som man har förtroende för. Därför söker man upp den på nätet och handlar. Man gillar alltså enkelheten vid ehandel men vill ha tryggheten i något man känner igen.

Att starta en fysisk butik ger också flera försäljningskanaler och det ger en möjligheten att stå på flera olika ben. Var för sig kanske inte varje kanal räcker till för att leva på i en liten stad exempelvis, men tillsammans så fungerar det. Det här är ett mönster jag också ser från små fysiska handlare på små orter, man startar en webbutik som en merförsäljningskanal och kan på så sätt överleva.

Nischade webbutiker

Det här är ett genialiskt sätt att driva ehandel enligt mitt sätt att se bara nischen är tillräckligt stor. Kunderna handlar gärna i en butik av en handlare som är duktig på sin nicsh. Exempelvis kattägare vill väldigt gärna handla i en butik som vänder sig bara till kattägare, och som är riktigt duktiga på deras behov. En djurhandlare som breddar sig och säljer tillbehör till allt från fiskar, ödlor, fåglar, hundar mm kommer aldrig att kunna hålla det djup i sortimentet och ha samma kunnighet som en som specialiserar sig på sin egen nisch. Andra lyckade exempel på nischbutiker är grand shoes som säljer skor till människor med stora fötter, eller doftljusbutiken som säljer doftljus

Marknadsplatsförsäljning

Det här är något vi ser mycket i USA där marknadsplatserna har en dominerande ställning på marknaden. Vissa handlare kombinerar att sälja på marknadsplatser med egen butik och ser marknadsplatserna som merförsäljningskanaler. Men det är faktiskt också så att många handlare har inga egna butiker alls utan de säljer endast via marknadsplatserna och då främst på amazon och/eller ebay.

Här i Sverige har vi Fyndiq, Tradera och Blocket som de dominerande marknadsplatserna. Även CDon har nu öppnat sin marknadsplats för mindre handlare och det ska bli mycket spännande att följa deras lansering och resa framåt. Det finns redan i dag en hel del butiker som har sin största del av försäljningen via dessa marknadsplatser och min spådom är att det kommer att bli än fler i framtiden.


Sep 06 2011

Adwords Parasiterar visst på organisk sök

Category: E-handel,Marknadsföringkatrin @ 2:47 e m

Jag började med adwordsannonsering i Swecat i somras efter att ha avstått i många år. Jag har tyckt att jag har såpass bra organsikt resultat att jag inte känt att det skulle löna sig. Jag ligger på femteplats och uppåt på de flesta av mina många sökord, och har en hel del förstaplatser i googles serp. När jag kikat på adwords så har jag alltid tyckt att det verkar korkat att betala för att synas där man redan syns, och på så sätt få betala för trafik man redan troligen skulle fått i alla fall.

När jag sedan pratat med olika adwodsexperter så har man försäkrat mig att så ska man inte tänka. Jag är bara oinformerad.  Det finns tydliga amerikansk rapporter som visar att adwords inte parasiterar på organsikt sök, och att det inte är samma människor som klickar på adwordslänkar som på den organiska träfflistan. Man ska få nya besökare på adwords jämfört med den organsika träfflistan. Dessutom brandar man sig och det är därför högre chans att man får klicket på någon av länkarna.Kort sagt man betalar inte alls för trafik man tidigare fått gratis……

Sagt och gjort eftersom jag är en nyfiken människa så tänkte jag att jag kan ju alltid prova ett tag och bli överbevisad om att jag har fel, och eftersom det nu ska öka antalet besökare och antalet köp är det ju bra. Eftersom jag varit i gång några år har jag god koll på statistiken och mycket siffror att jämföra med så det borde vara lätt att se resultatet.

Vad tror ni hände? Ja inte sjutton blev jag överbevisad om att jag hade fel inte. Ssnarare blev jag överbevisad om att jag hade fullständigt rätt! I mitt Fall PARATISERAR ADWORDS PÅ DEN ORGANSIKA TRÄFFLISTAN rejält!!!!

Jag ger blanka sjutton i vad alla experter säger, för jag har nu statistiken som bevisar det! Jag ökade inte mitt besökarantal alls, det var nästan på personen exakt samma. Däremot så minskade antalet besökare från den organsika söken med 3000 personer, och ca 3000 personer sågs nu komma från adwordsannonser i stället….dvs jag betalade för de kunder jag tidigare ” fått gratis” i den organiska träfflistan. Jag kan också se att de som klickat på adwordsannonser inte är de mest konverteringsvänliga för de har inte ens hälften så hög konverteringsgrad som de som kommer från den organiska söken. De är mer slösurfare. Stannar ganska länge på sajten och surfar runt men handlar i färre utsträckning

Vad kan man då dra för slutsatser? Ja kanske att har du tillräckligt bra placeringar i den organiska söken, var inte rädd för att skippa adwords det är inte alltid så bra som man säger. Håller man på med mycket adwords och har bra placeringar, ja prova att sluta en månad och se vad som händer. Kanske ni får samma trafik i alla fall om ni har tur. För mig är det alltså så, jag vann inget på att köra adwords snarare tvärt om.

Sedan skulle jag vilja säga, satsa hellre på seo än adwords för att få bra placeringar i träfflistan organsikt, för i många fall tror jag att det blir det mer kostnadseffektivt på sikt. Det tar längre tid, och kräver mer jobb, men du har igen det om du ska vara i branschen en längre tid.


Apr 12 2011

Bygg kundrelationer på tack för order sidan!

Category: E-handel,Kundservice,Marknadsföring,Tipskatrin @ 2:22 e m

Efter att har gjort om själva kassasidan i Gardenhome var det nu dags för ” Tack för ordersidan” att få sig ett litet lyft. Tack för ordersidan består av två olika delar, båda lika viktiga. En del för basic information  och en del för att bygga kundrelationer.

Basic information- vad kunden behöver få för information

Jag funderade lite över vad kunden undrar just i det ögonblicket om kom fram till att följande saker borde vara det som rör sig i kundens huvud när man gjort klart sitt köp:

1) blev min order rätt

För att svara på frågan lades en sammanställning över ordern visas på sidan för att man ska kunna kontrollera den, och vi talar även om att en orderbekräftelse har skickats till deras e-postadress.

2) När kommer mina grejor och vart?

För att svara på frågan lades en text om hur deras leverans kommer att skickas lades till och info om att vi skickar ut leveransmail med kolliid och spårningslänk,

3) Vart vänder jag mig om något går snett?

Jag tror att det är viktigt att som liten e-handlare försöka vara lite personlig med sina kunder och även att försöka få kunderna att känna sig trygga med sitt köp. Jag lade därför till texten:  ”Om du har några frågor kring din order kan du alltid kontakta oss på mail info@gardenhome.se, eller ringa oss på 060-557676 mellan 10.00-16.00 på vardagar”. På så sätt hoppas jag att kunden ska känna att den kan få hjälp även efter sitt köp om något krånglar. Sedan lade jag även in en bild på mig själv under texten för att de ska känna att de handlar av en riktigt person.

Bygg kundrelationer- uppmana kunden att få en närmare relation med butiken

Sedan funderade jag lite på vad jag vill att kunden ska bry sig om. Vi har sedan länge haft en uppmaning på tack för ordersidan om att kunderna kan bli gillare av oss på facebook som gett ganska bra resultat. Detta är något vi kommer att fortsätta med. Det är något jag är förvånad att inte fler e-handlare gör, dvs använder sin tack för ordersida för att försöka skapa mer relation med kunden. När kunden precis handlat av dig visar han/hon att hon är intresserad av dina varor och din butik. Då är kunden rimligen mer mottaglig för ”reklam” om att bli gillare på facebook, följa dig på twitter, eller prenumerera på ett nyhetsbrev eller vad det nu kan tänkas vara du vill att kunden ska göra som anknyter till din butik.

Jag uppmanar er andra e-handlare att prova, det är så enkelt och snabbt gjort och kan ge så mycket tillbaka med rätt kunder. Bygg mer kundrelationer på era tack för ordersidor!

exempel på sidan:

Exempel på sidan