Nov 14 2013

Klarna Checkout för äldre kunder- funkar det?

Category: Betalning,E-handelkatrin @ 1:42 e m

Jag har efter e-handelsdagarna funderat mycket på kassan i Gardenhome eftersom vi haft väldigt mycket information i den, samt att vi haft merförsäljningserbjudanden, klimatkompensation, presentinslagning och andra val. Kortare kassor ger troligen bättre konvertering, men frågan är ökar konverteringen med en kortare kassa tillräckligt för att täcka merförsäljningsbortfallet om man tar bort erbjudandena?

Att försöka få bort valen genom att ha en varukorgssida och där lägga presentinslagning, merförsäljning och annat, var ett av tipsen som jag fick av Jimi wikman användbarhetsexpert från Brightstep, men för mig känns det lite som att gå tillbaka till tvåstegskassan, eftersom hans förslag var att man måste gå genom varukorgen för att komma till kassan, och det gillar jag inte.

Vi har pratat om det det här på kontoret och vi är totalt oense allihop. Mina kollegor tycker att det är ok att bara behöva klicka sig in i varukorgen och sedan klicka sig ut (det är ju bara ett klick), medan jag hävdar att det är guds straffdom att behöva gå genom en varukorg jag ändå inte vill ändra när jag bara vill checka ut snabbt. (Varför ska jag behöva göra det, det är ju superirriterande)

Jag beslöt mig i alla fall att ta idén på allvar och fundera över den och hur vi skulle kunna göra om kassan och få svaret på frågan, är en kortare kassa bättre?.

Första steget blev att undersöka hur många som använde valen i kassan. I mitt fall såg det ut så här: 1,2 % valde presentinslagning, 8 % valde klimatkompensation och nästan 50 % valde att utnyttja våra merförsäljningserbjudandena.

Valet hemleverans är ett måste eftersom vi säljer rätt stora saker som man gärna vill kunna få hemkörda, så det undersökte jag inte hur många som använde, även att kunna handla som företag är ett måste , liksom att kunna handla från utlandet då vi har ett fåtal sådana kunder. Alla dessa saker anser jag helt enkelt vara Hygienfaktorer som bara ska fungera.

Med dessa siffror i bakhuvudet så beslöt jag mig att göra en ny kort kassa där presentinslagningen och merförsäljningserbjudandena togs bort helt. Eventuellt kommer den att läggas i varukorgen framöver, den sidan jobbar jag med just nu. Presentinslagningen verkar väldigt få uppskatta så den känns som vi kan offra för bättre konvertering. Merförsäljningen tar vi bort helt enkelt för att vi har siffror på konvertering med den, och då plockar vi bort den ett tag för att se vad som händer och om vi får en ökad konvertering som motsvarar det vi säljer i merförsäljning

Klimatkompensation och leveransätt sparade jag i kassan. Klimatkompensationen sparade jag för att det verkar vara viktigt för mina kunder, och leveranssätt är som sagt en ren hygienfaktor. Man vill inte hämta ett 90 kg eldfat på ica…

Tanken med den kortare kassan, var att kunna köra den och att även köra en KCO i ett A/B test för att se vad som konverterar bäst av dem och hur de olika varianterna konverterar. Siffror på min gamla långa kassas konvertering har jag ju redan, så när testet är klart så bör jag kunna se vilken variant som fungerar bäst, den gamla, den nya korta, eller KCO.

Jag har ju sedan länge kört Klarna Checkout i min kattbutik SweCat.com och i Doftljusbutiken.se med bra resultat och nu är det alltså dags att ta steget över även i Gardenhome men först via ett A/B test. Jag har länge varit väldigt tveksam till KCO i Gardenhome eftersom jag har många äldre kunder, som dels inte har e-post och som också är rätt rädda för nymodigheter. Jag är helt enkelt rädd att de inte ska förstå det där med faktura via e-post, och hur själva kassan är uppbyggd, och tappa kunder på grund av det. Ett A/B test känns därför som en bra väg att gå.

I dag slog vi igång testet och den nya kassan så nu återstår bara attt vänta på det spännande resultatet

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.