Feb 16 2014

KCO för äldre hur gick det?

Category: Betalning,E-handelkatrin @ 11:51 f m

Japp så var A/B testet KCO för äldre i Gardenhome klart och utvärderat. Det framgick några väldigt spännande saker.

1) Den kortare nya kassa vi byggt konverterade bättre än den gamla längre orginalkassan, dock inte speciellt mycket bättre utan pyttelite

2) De fyra första veckorna av testet så konverterade KCO väldigt mycket sämre än den nya förkortade kassan som vi byggde. Anledningen till det kan såklart vara att man har många återkommande kunder som har en vana vid den gamla kassan och därför så får man de siffrorna ( fast jag vet inte om det resonemanget håller eftersom den nya korta kassan ju inte var den kassa man var van vid..)

3) När den inledande perioden gått så fortsatte KCO att konvertera något sämre än orginalet, men ändå bättre och bättre för att till sist när vi nådde statistisk signifikans ligga på samma nivå som den korta kassan. Vi körde då testet ett litet tag till för att se om det skulle ändras och ingen skillnad märktes alls i konvertering mellan de två varianterna. De konverterade exakt lika bra. Det gick inte ens att mäta en halv procent i skillnad…

Jag gissar att det säger att vi antingen har en väldigt bra orginalkassa, eller att kunderna i vårt fall tar sig igenom kassan för de har bestämt sig att handla, och det ska mkt till för att de inte ska genomföra sina köp. Överhuvudtaget har vi alltid haft väldigt få avhopp i kassan, även när vi hade den längre kassan som jag beskrev i tidigare blogginlägg

Med andra ord hurvida det är en KCO eller en vanlig kassa verkar för mina äldre kunder inte spela så stor roll förutom vid en sak…Antalet mail som frågade efter sin faktura var högre än vid testerna i SweCat.

För den äldre målgruppen känns det som att det är viktigare att man verkligen får sin faktura och får göra rätt för sig. Fortfarande är det väldigt mycket mail om hur man ska betala och vart deras faktura är, så det är en stor, stor nackdel och att hänvisa till Klarna med den frågan för en äldre kund är inte att tänka på, de är Gardenhomes kunder inte Klarnas i sina ögon.

Jag valde dock trots detta att använda mig av KCO i Gardenhome fortsättningsvis eftersom det sparar mig såpass mycket tid vid administrationen att bara behöva bokföra en klump varje vecka samt att man ha en avtalspart och att de sköter återbetalningar och sådant.

Hade jag däremot fått drömma och välja helt fritt skulle jag föredragit att använda min egen korta nya kassa med direktbetaling, kort och faktura som val för kunden  exakt som de är van från den kassan, fast då med en avtalspart bakom exvis Klarna el annan så att administrationen blir enkel. Jag vill också fortsätta att skriva ut fakturan och skicka med i kundens paket som de föredrar enligt dem, så att jag då slapp alla dessa mail om hur de ska betala och frågor om vart fakturan är.

Även att kunna designa kassan så att den ser ut att passa i min butik ser jag som en stor fördel, för min korta orginalkassa ser mer estestisk tilltalande ut och smälter bättre in i Gardenhome än en blå kassa mitt i allt det gröna. Så kära betalleverantörer den som fixar de sakerna först lär nog ev få en kund i Gardenhome…för har man bytt en gång så kan man byta flera.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.