Mar 11 2011

Fri frakt = Shoppingbulimiker?

Category: E-handel,Frakt & Logistikkatrin @ 1:36 e m

Tidigare i dag skickade Arne Andersson posten ut en länk på facebook som onekligen var intressant. Det handlade om den nya tidens shoppingbulimiker, eller som man kan kalla dem de ständiga returnerarna. Människor som handlar och returnerar dagen efter de fått sina varor. De som impulsshoppar och som kan göra det eftersom de inte kostar dem någonting. Med många butikers fria returer och även vissa som betalar returfrakten för kunden, så är det ett gratisnöje att köpa hem kläder och andra varor för att kika på dem och sedan returnera dem. Många av dessa människor är också shoppingmissbrukare som nu kan få sina ”kickar” utan att få kreditkortsskulder. De är ju bara att återlämna varorna!

Olika e-handlare erbjuder fria returer och många gånger fri returfrakt. Man hoppas på så sätt få kunderna att våga handla och hoppas att de ska behålla vad de köpt. Den amerikansk skojättten Zappos exempelvis erbjuder fria returer tills kunden blir nöjd, och kunden uppmanas att handla fler par skor i olika storlekar för att enkelt kunna skicka tillbaka de som inte passar, eftersom det ändå inte kostar dem något. De räknar med att 30 % av deras försäljning returneras!
Det är för mig totalt sanslöst! Vad kostar inte detta e-handlaren? Vad kostar det inte miljön?

Jag tror att i Sverige är vi kanske inte lika drabbade av returfenomenet som USA och UK, men det finns även här och det kryper fram mer och mer i och med att fler och fler e-handlare börjar erbjuda fri frakt, fri returfrakt och fria byten.

Jag kan ta mig själv som aldrig någonsin har returnerat ett klädesplagg i en fysisk butik, eller utnyttjat ett öppet köp eftersom det är jobbigt att behöva gå tillbaka till butiken, det tar tid, har flera gånger köpt flera storlekar av ett plagg för att det ändå inte kostar något att returnera dem som inte passar, samma sak med skor. Det har alltid varit hos e-handlare som erbjudit fri fakt och en låg returfrakt. Jag kommer på mig själv med att vara mera noggrann med storlekarna hos e-handlare som inte erbjuder dessa förmåner, där gör jag inte på samma sätt utan jag undersöker plagg och storlekar, och storlekstabeller bättre innan jag handlar. I butiker med fri frakt och fria returer är jag inte lika noggran. Jag förvandlas alltså till en shoppingbulimiker för att butiken låter mig göra det!

Mina väninnor i UK, har ett annat shoppingmönster än mig, de är fullfjädrade returnerare, de handlar alltid på MyWaredrobes rea, plagg för tusentals kronor som de vet att de ska skicka tillbaka, men de vill ändå titta på dem för att det är skojigt att prova kläder. De handlar på Mulberrys rea, väskor för massor med pengar och de vet redan när de köper att bara en av dem ska stanna och resten tillbaka till affären, eftersom de inte har råd att behålla alla men de köper ändå flera för att kunna titta på dem, välja mellan dem och drömma för ett kort ögonblick om att de har råd med alla. Många av mina väninnor i UK har stenkoll på vilka butiker de har fria returer i, och vilka som är snabba på att återbetala deras pengar och där handlar man….där verkar det vara ett samhällsmönster, något som tack och lov inte kommit hit ännu, men med fler och fler som erbjuder fri frakt och fria returer har vi snart samma läge här.

Jag tycker vi e-handlare ska fråga oss om det är ett beteende vi vill ha och som vi vill stödja? Vill vi stå och hantera mängder av returer varje dag? Vill vi slösa miljön genom de utsläpp som blir av detta? Vill vi hjälpa dem med shoppingmissbruk att fortsätta missbruka? Vill vi blåsa upp omsättningen i våra företag på bekostnad av vinsten? Är det värt att erbjuda fri frakt och fria returer bara för att ta marknadsandelar och få större omsättning, och försöka få fler kunder. Vi borde också fråga oss är det är den typen av kunder vi vill ha? Den som gärna spenderar pengar den inte har, och som impulsshoppar för att bara returnera….visst några saker köps ju, men är det värt det?

Om du är en e-handlare så behöver du fundera över dess frågor nedan INNAN du erbjuder fri frakt, fria returer och ev fri returfrakt. När du väl börjat erbjuda det är det för sent att tänka efter, då har du dem redan där. Shopbulimikerna!

1) Har jag ett smidigt system för att hantera returer? Dels butikssystemet, men också smidiga återbetalningsrutiner som går snabbt, packningsrutiner och manuella rutiner
2) Vad gör jag med returer som kommer tillbaka med trasiga kartonger, plastpåsar osv
3) Vad gör jag med osäljbara returer? Dessa kommer att komma och även om du kan neka returen är det åtminstone svårt för en mindre e-handlare att göra utan att få dålig kundrelation så ofta tar man returen ändå.
4) Hur stor % returer kan det tänkas bli?
5) Vad kostar dessa att hantera, dels i returfrakter, men även i hanteringstid och emballage. Har man råd att ta den hanteringen?

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

8 Responses to “Fri frakt = Shoppingbulimiker?”

  1. Daniel says:

    Lika många som tror att de vinner på att ha lägst pris kommer tro att de kan vinna lika mkt (eller mer) på att erbjuda fri frakt/retur/returfrakt.

    Tyvärrr det nog en tragisk verklighet som kommer snart. Kanske starta upp ett register med folk som bara returnerar å neka dem att köpa? 😉

  2. Nolingo says:

    Mycket bra. Ta med dig detta till #emeet. Definitivt en fråga som rör oss alla i branschen. /Peter

  3. Wilma says:

    Instämmer i ovan, mycket bra inlägg!

  4. Daniel Lantz says:

    Vi måste ändå räkna med att folk returnerar och byter i större utsträckning via nätet än i vanlig handel, det är bara naturligt. Ju mer folk handlar desto mer returnerar de även. Kvinnor vet i synnerhet hur mycket storlekar kan skilja sig åt om det är svenska, italienska, franska, spanska märken mm. vilket i sin tur ökar returer. Om ni handlat med kvinnor tidigare så känner ni väl till detta. Så här gäller det definitivt att ehandlare har tydliga måttabeller. Men också så ställer detta frågan kring behovet att föra register över sina kunder för att eventuellt föra data över vilka kunder som beställer och returnerar mest, för det går ju faktiskt att neka kunder köp.

    • katrin says:

      Visst får du mer returer via e-handel, men min fundering är snarare, ska vi med alla medel försöka göra det så lätt för kunden köpa och även att returnera så att kunden inte ens bryr sig om att titta i storlekstabellerna?

      • Daniel Lantz says:

        Ursäkta sena svaret. Jag tror vi inte kan lägga skulden på kunden att de missar storlekstabellerna, här är det användbarhet som kommer in och lägga detta på ställen som är svårt att undvika/missa för kund. Ex. direkt anslutning till köpknappen?!

        • katrin says:

          För egen del så handlar det inte om att jag missar storlekstabellerna, det handlar helt enkelt om att eftersom jag vet att frakten är fri och returen så struntar jag fullständigt i dem för det är bättre att prova, och jag tror att många kvinnor tänker precis som jag. Ditt antagande är typiskt manligt i det här fallet.