Okt 24 2011

Fri fakturan & fast frakt gjorde susen

Category: E-handelkatrin @ 8:23 f m

Jag lovade ju att jag skulle återkomma med mer information kring vårt kundvårdspaket vi lanserade i juni. Som en del säkert minns handlade det om, fast frakt på 69 kr, fri returfrakt, fria byten, ingen fakturaavgift och tydligare telefonbeställningsrutiner. Efter två månader utvärderade jag det hela i denna bloggpost . Då såg vi en ökning i antal ordrar och i konverteringen. Jag beslöt mig då att ta bort den fria returfrakten och de fria bytena för att se vad som hände, och här är mina observationer efter det.

Omvandlingsfrekvensen är fortfarande 26% högre än innan jag införde kundvårdspaketet och har faktiskt stigit ytterligare, visserligen från små siffror men i alla fall. Antalet besökare är högre men försäljningen är ungefär samma i kronor, trots att antalet ordrar ökar, vilket betyder att snittordern sjunkit. Andelen som väljer faktura är fortfarande hela 70 %.

Det är dock svårt att helt dra slutsatser eftersom det är en såpass säsongsbetonad butik. Men vad jag kan se så känns det inte som att de fria returerna och de fria bytena gjorde någon större skillnad, utan det känns som att det var den fasta frakten och avgiftsfria fakturan som gjorde susen får försäljningen, precis som jag gissade i min förra bloggpost. Jag kommer nu att fortsätta så här eftersom det kändes som mest lönsamt för min del.

Lite tråkigt är dock när man pratar med andra e-handlare och framförallt andra som har fysisk butik är att försäljningen efter augusti  år generellt varit väldigt dålig och under 2010 års siffror för de flesta, så vi får väl se vid årsskiftet när julhandeln varit vad årets omsättning blev

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

6 Responses to “Fri fakturan & fast frakt gjorde susen”

  1. Berra says:

    Jag tror du är rätt ute, och jag själv håller på att göra klart för att ta bort fakturaavgiften i webshopen. Fast frakt har jag haft länge, fast då på 19kr.

    Hur mycket telefonbeställningar får du, det var väl också en del av ”paketet”?

    • katrin says:

      Just nu är det rätt lungt, inte så många som handlar trädgårdsvaror i okt….men under högsäsong säg 4-10 ordrar i veckan. Det ökade lite efter paketets införande men är fortfarande klart hanterbart. Har funderat på att lägga ut det på en svarstjänst men än är det så lite att jag kan hantera det själv. Vi får dock se till våren för Kodmyran börjar ta mer och mer tid, så då kanske det blir läge

  2. Berra says:

    Du som har 3PL borde väl inte ha problem med att hinna med telefonen? Anledningen till mina funderingar är konverteringen. Kunder som ringer konverterar ungefär 80%, dvs efter att ha pratat med kunden så har jag en beställning i 8 fall av 10. Så ser det inte riktigt ut i webshopen… :-)

    Däremot tror jag att det är meningslöst att låta någon icke i företagets sortiment insatt person svara, det leder ingenstans annat än ett meddelande att ringa upp någon.

    • katrin says:

      Vore det bara butikerna vore det inte svårt att hinna med telefonen :-), men med ett antal butiker hos Kodmyran att serva också vad gäller butikssupport till dem så finns risk att Gardenhomekunderna inte hinns med lika bra. Det beror på utvecklingen av företaget helt enkelt

  3. Björn says:

    Om jag förstår det rätt så ökade konverteringsgraden med 26%, alltså fler ordrar, men eftersom snittordervärdet minskade så blev resultatet att intäkterna förblev desamma? Skumt att snittordervärdet minskade. Kanske kan det bero på att du har en normalt väldigt hög snittorder och att det av någon anledning blir för högt belopp med faktura för att godkännas? Annars kan jag inte se någon logisk förklaring till att snittordervärdet skulle minska, om testet kördes under samma tidsperiod?

    • katrin says:

      Jag tror att det har att göra med att det kördes under först juni-aug. Sedan i sept – okt. sept – okt är inga bra månader för trädgårdsbranschen helt enkelt. Hade man kunnat köra allt i juni-Aug under högsäsong är jag övertygad att det sett annorlunda ut med snittordern. Folk köper inte komposter och sådana när säsongen är slut….