Sep 18 2014

Framtiden för små ehandlare

Category: E-handel,Marknadsföringkatrin @ 10:49 f m

Ehandeln håller på att förändras. Inte så att det kommer att ske över en natt, men jag tycker mig ganska tydligt märkt att fler och fler mindre e-handlare har problem med lönsamheten och att driva tillräckligt med trafik till sina sajter. För några år sedan så såg det inte ut så, men när fler och fler större företag med gott om finansiella muskler ger sig ut på nätet så säger det sig själv att nätkakan ska delas mellan flera företag. Det är ganska enkelt att räkna ut att den som har mer resurser till marknadsföring och prispress oftast vinner kampen om kunderna motför den som inte har samma resurser. Det handlar inte bara om pengar utan även om tid att lägga ner på sin butik, något som är en stor brist för de flesta mindre ehandlare.

Så vad ska man göra då om man är en mindre handlare? ska man bara ge upp och lägga ner när jättarna går in på webben?

Nej det tycker jag inte. Det finns gott om små handlare som det går bra för, som är lönsamma och som ökar sin omsättning varje år. Jag tycker mig se tre olika mönster urskiljas när jag analyserar dem jag känner till som lyckas bra.

  • De som går mot fysisk handel
  • Nischad handel
  • Sälja på marknadsplatser

Fysisk handel

många små ehandlare startar även upp fysiska butiker. Det ger dem en fysisk närvaro utanför nätet och det ger många fördelar. I flera upplagor nu av ebarometern, (en undersökning som posten och SDH gör om ehandelstrender) så har man sett att konsumenterna ofta ehandlar i en butik man känner igen från världen utanför webben. Det är en butik som man vet existerar så man inte blir lurad, som man har förtroende för. Därför söker man upp den på nätet och handlar. Man gillar alltså enkelheten vid ehandel men vill ha tryggheten i något man känner igen.

Att starta en fysisk butik ger också flera försäljningskanaler och det ger en möjligheten att stå på flera olika ben. Var för sig kanske inte varje kanal räcker till för att leva på i en liten stad exempelvis, men tillsammans så fungerar det. Det här är ett mönster jag också ser från små fysiska handlare på små orter, man startar en webbutik som en merförsäljningskanal och kan på så sätt överleva.

Nischade webbutiker

Det här är ett genialiskt sätt att driva ehandel enligt mitt sätt att se bara nischen är tillräckligt stor. Kunderna handlar gärna i en butik av en handlare som är duktig på sin nicsh. Exempelvis kattägare vill väldigt gärna handla i en butik som vänder sig bara till kattägare, och som är riktigt duktiga på deras behov. En djurhandlare som breddar sig och säljer tillbehör till allt från fiskar, ödlor, fåglar, hundar mm kommer aldrig att kunna hålla det djup i sortimentet och ha samma kunnighet som en som specialiserar sig på sin egen nisch. Andra lyckade exempel på nischbutiker är grand shoes som säljer skor till människor med stora fötter, eller doftljusbutiken som säljer doftljus

Marknadsplatsförsäljning

Det här är något vi ser mycket i USA där marknadsplatserna har en dominerande ställning på marknaden. Vissa handlare kombinerar att sälja på marknadsplatser med egen butik och ser marknadsplatserna som merförsäljningskanaler. Men det är faktiskt också så att många handlare har inga egna butiker alls utan de säljer endast via marknadsplatserna och då främst på amazon och/eller ebay.

Här i Sverige har vi Fyndiq, Tradera och Blocket som de dominerande marknadsplatserna. Även CDon har nu öppnat sin marknadsplats för mindre handlare och det ska bli mycket spännande att följa deras lansering och resa framåt. Det finns redan i dag en hel del butiker som har sin största del av försäljningen via dessa marknadsplatser och min spådom är att det kommer att bli än fler i framtiden.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.