Maj 29 2014

Varför så få kvinnliga talare på event

Category: E-handel,Eventkatrin @ 2:01 e m

Jag fick en fråga i dag på twitter om varför det är så få kvinnliga talare på e-handelsdagarna och hur jag tänker kring det och jag ska därför skriva lite kring det ämnet eftersom det verkar vara en mycket bekymmersam sak för många varför det är så få kvinnliga talare på event.

Nu kan jag naturligtvis inte svara för alla event i Sverige men jag kan berätta hur jag tänker kring vårt event ehandelsdagarna.

När jag bokar talare till ehandelsdagarna så tänker jag inte på vilket kön de har alls! Jag förstår att det här för många verkar totalt tokigt och att det är garanterat totalt politiskt inkorrekt eftersom jag borde försöka blanda 50 % kvinnor och män men så fungerar jag.

Överhuvudtaget är jag en sådan person som när jag pratar med människor aldrig någonsin tänker på vilket kön de har. Det känns liksom oviktigt. Jag tänker på vad de säger och inget annat. För mig är det viktigare.

Det har försatt mig i pinsamma situationer ibland och faktum är att det blev smått pinsamt bara för några veckor sedan när vi skulle basta på våra kunddagar, eftersom jag totalt glömt att kolla om vi hade två separata omklädningsrum och duschar till bastun. Det föresvävade mig liksom inte att göra det trots att vi såklart hade både kvinnor och män bland våra deltagare som skulle komma. Det visade sig bli liiiite pinsamt när jag insåg att det bara fanns en, men det löste sig i alla fall.

Exakt så tanklös är jag alltså när det gäller könstillhörighet, och jag hoppas att det kan förklara lite att för mig är det en ickesak, och något jag aldrig tänker på, inte ens när jag borde. Jag ser människan i stället och vem han/hon är, inte vilket kön hon/han har. Det gör också att för mig känns debatter om kvotering och lyfta kvinnor totalt uttjatat. För mig är det människor vi ska lyfta oavsett kön. Människor är olika oavsett kön och alla förtjänar att synas.

Lika tanklös är jag alltså när jag bokar talare till ehandelsdagarna, men det jag däremot tänker på är:

1) Att de ska passa den målgrupp som är där, dvs mindre och mellanstora ehandlare och ha något bra att berätta om. Jag försöker därför hitta talare bland denna grupp ehandlare, och helst vill jag att de ska vara ehandlare och att de ska åtminstone ha det som huvudsyssla och leva på sin verksamhet, eftersom en del handlare uttryckt tankar att man inte haft något att inspireras av om talaren varit för liten. De får heller inte vara för stora eftersom handlarna då känt att de inte kan relatera sina verksamheter till talaren, så säg att de bör omsätta mellan 5-40 miljoner kanske något mer. Undantag kan göras beroende på önskemål sedan tidigare. De kan även vara leverantörer som jag vet har något bra att berätta, något som kan hjälpa ehandlarna som är där i deras verksamheter, men de får inte försöka sälja på handlarna något, det är mycket viktigt. Information ja- sälj nej.

2) Att de ska klara av att ta oförberedda frågor och diskussioner på scenen eftersom e-handelsdagarna liknar ett litet mer uppstyrt emeet där talaren har 15 minuter och sedan har alla deltagare 45 min frågor och diskussion kring ämnet eller vad man nu spårar in på. Många talare tycker det är läskigt och man ska känna sig bekväm med det för att komma upp till oss.

3) Att man inte ska ha hört dem på vartenda event samma år, helst ska de inte tala på så många fler ställen för det finns de som bara åker runt och pratar om samma sak på alla eventen, och det är riktigt trist.

4) Jag försöker ta med några av de önskningar deltagarna från förra året haft vad gäller talare och framförallt vilka ämnen man velat diskutera, och så försöker jag hitta talare som passar in på de ämnena, för talarna på ehandelsdagarna är inte så ofta där för att prata om sitt företag och sin ehandelsresa som på många andra event, utan de är där för att prata om sin erfarenhet kring ett ämne.  Exempelvis hade vi iphonebutiken som pratade fördelen med egen lagerhantering och hur man optimerade det, eller Parvelito som pratade spara och gneta vilket utmynnade i många bra tips från alla deltagare.

5) Om allt det ovan är uppfyllt så ska vi också försöka få den tilltänkta talaren att säga ja och åka till norrland…. och tro mig att få folk att åka norrut och tala är inte det lättaste, många tycker att det tar för mycket tid helt enkelt. Många har aldrig varit norr om dalälven och verkar inte heller våga ta sig ovanför den vilket är väldigt synd.

Så det är hur jag tänker när jag bokar in talare och ärligt talat att uppfylla alla dessa kriterier är förbaskat svårt vare sig det är män eller kvinnor….speciellt när jag sedan lägger till att de inte får kosta speciellt mycket, eftersom de ehandlare som besöker oss redan nu tycker att det är dyrt med resa boende och event, och önskemålet från många är att man inte vill ha dit fler leverantörer som säljer något vilket gör sponsring rätt svårt…

…Så det är alltså hur jag resonerar när jag bokar in talare, dock ska sägas att årets talarlista inte är klar och det finns kvinnliga namn på den som inte tackat ja ännu, så vi får hoppas att de gör det, så att ni som vill komma upp och se mer kvinnor på scenen kan göra det. Ni får också gärna tipsa om kvinnor som passar in på dessa kriterier ovan, driva sina butiker som huvudsyssla och omsätta mellan 5 milj-40 och vilja åka till Sundsvall i två dagar och tala.

Dock så tycker jag själv att deltagarna är vad som gör ett event och inte bara talarna och  eftersom jag blev lite nyfiken på deltagarnas kön så kollade jag upp det hela efter twitterfrågan och där kan jag meddela att vi hade 55% deltagande kvinnor i fjol. Eftersom vi dessutom kör emeetstil att alla får prata bara de har något att säga, så känns det som att kvinnor faktiskt syns hos oss och verkar uppskatta att komma och delta.

Jag hoppas att ni nu ska ha fått lite svar på frågan hur jag tänkt och att vi ses på e-handelsdagarna i september oavsett om du är kvinna eller man. Det kommer att bli ett superevent, och jag lovar bastun på södra berget har två omklädningsrum och duschar….


Sep 20 2013

E-handelsdagarna 2013 ur en arrangörs synpunkt

Category: E-handel,Eventkatrin @ 11:51 f m

Jaha, så var e-handelsdagarna slut för denna gång. Ett svagt vemod lägrar sig över mig efter två fartfyllda dagar med ett helt gäng glada e-handlare, och fast man är lite trött så känner man sig fylld av ny energi. Som arrangör så är det alltid med blandade känslor man står där dagen efter ett event. Man är totalt slutkörd, för det är utan tvekan några månaders förberedeleer som nu kuliminerat i några hektiska dagar. Det känns tomt och man saknar alla människor, och samtidigt som man fått en massa energi orkar man inte riktigt ta sig för något vettigt den där första dan efter ett event. Man går liksom bara omkring och myser över att det är avklarat och att alla verkade så nöjda i år igen.

Såklart har man även fått sig en del tankeställare för sin egen verksamhet, både som e-handlare och som leverantör, och man har en lång todo lista med sig hem på kontoret som man vill kasta sig över samtidigt som man har massor i mailboxen som man måste ta hand om efter att ha ägnat e-handelsdagarna sin fulla uppmärksamhet ganska lång tid.

Höjdpunkterna på årets dagar tänker jag faktiskt lista lite ur min arrangörs synvinkel denna gång, och faktiskt bjuda er alla på en liten inblick på det som pågår bakom kulisserna……

Den stora höjdpunkten för mig som arrangör är  att känna den goda stämningen och att träffa alla ehandlare och leverantörer och kanske är det lite lite (men bara pyttelite) grann extra kul att träffa våra egna (Kodmyrans) kunder och bara få prata med dem och höra tankar och idéer. Det är deltagarna som gör e-handelsdagarna, deras tankar och diskussioner. E-handelsdagarna vore absolut ingenting utan sina deltagare. På e-handelsdagarna gör det inget om du är ny eller gammal e-handlare, om du omsätter 50 000 eller 20 miljoner, alla är lika välkomna och behandlas likadant. Det finns inga VIP personer och det är högt i tak. Leverantörerna, för det finns sådana som deltar också, är inte där för att sälja utan för att lära och det märks tydligt. När jag pratar med dem om vad de får ut av att besöka eventet så säger allihop samma sak, att de är där för att de vill lära sig mer om ehandlarnas vardag och att de gillar den avslappnade stämningen. Jag älskar stämningen som råder och våra underbara deltagare helt enkelt! Det är den absolut största höjdpunkten!

Kundträffen för Kodmyrans kunder var otroligt rolig och givande, även om vi totalt underskattade tiden som behövdes så hoppas jag att det var ett steg i rätt riktning. Nästa år kommer vi att köra en kundträff dagen innan för att hinna med det mycket bättre.

DIBS-bussen – Det  var mycket funderingar innan och lite magfjärilar över om vi skulle få ihop en buss och mycket oro för att det inte skulle fungera då e-handlare i Stockholmstrakten har svårt att ta sig utanför tullarna har jag förstått. Men vilken succe och vilket glatt gäng som kom. Kanske inte så många som vi hoppats på men massor med diskussioner och superstämning i bussen har jag förstått på de som reste med, och från DIBS sida vilken service, och vilket bra initiativ att bjuda på buss från Stockholm, och inte bara det, man bjöd på hembakta kanelbullar i bussen också det ni. Där missade ni något alla som inte reste med den. Det sägs att de var så goda att jag nog nästa år måste försöka åka ner till Stockholm och åka med upp bara för att få en. För såklart vill vi som arrangörer fortsätta med en DIBSbuss även nästa år och vi hoppas att DIBS också vill det.

Driftkillarna, det var den föreläsning i år som jag var mest nervös över men som jag faktiskt mest ville ha med. Man pratar sällan om drift, och jag som suttit i en del driftupphandlingar upplever att många inte förstår hur komplext det faktiskt är och jag ville därför försöka så en litet frö av förståelse för vad det faktiskt handlar om, samtidigt som jag ville ge lite tips och idéer på hur man som e-handlare kan kan ställa krav på sin leverantör, men jag var mycket orolig för om vi skulle vara redo att prata drift? Det är ett ämne som är svårt att ta upp och som många ärligt talat skiter i. ”Det ska bara fungera skit samma  jag vill inte veta hur eller vad som krävs” är en vanlig kommentar man får när man pratar med e-handlare om det. Drifttalarna 2 stycken varav en pedant förberedd ut i fingerspetsarna, orolig som sjutton att ingen skulle orka lyssna på vad han sa, och en som skrev sin presentation under föreläsningen innan, samtidigt som han lyssnade på den gjorde mig än mer nervös, men jag tycker nog att det blev rätt ok i alla fall. Visst det kanske inte var det mest uppskattade inslaget i år, men jag tror det var nyttigt och gav en del aha upplevelser, som när man talade om att i stort sett INGEN leverantör har 1 timmes inställelsetid och att de som har det, har folk på plats dygnet runt året runt och det kostar.

Min Aha upplevelse att  det är på e-handelsdagarna världsnyheterna presenteras numer kom mitt under dag nr 2 – DIBS nya logga, Brings e-handelsrapport, smygtittar på nästa google analyticsversioner, Kodmyrans nya Seller variant för tradera och Fyndiq försäljning mm. Det ska vi försöka fortsätta med framöver det lovar jag för det är otroligt roligt att få visa något nytt.

En höjdpunkt är alltid alla våra otroliga experter, Magnus Bråth, Alexander Bergkvist mfl , duktiga människor på sina respektive områden och som ställer upp utöver det vanliga. Jimi Wikman som i år satt kvar som expert och granskade sajter och gav förslag på förbättringar, dels under hela experttiden (utan att hinna med spat i år heller) och dels även efter e-handelsdagarna när han snällt fortsatte hjälpa e-handlare trots att han var  däckad av förkylning och praktiskt taget levde på Ipren under hela dagarna. Förklaring? Det var roligt. Sådana människor och sådant engagemang bara älskar man och sådant gör att man själv orkar arrangera event!

Alla talaravhopp i år har varit den negativa sidan. Vi har pusslat om schemat 14 gånger jag överdriver inte, och vi har bollat plan A-E mot varandra. Många gånger har jag skrikit högt på kontoret och sagt till mina kollegor nä nu orkar jag inte mer, hur löser vi detta? Men då finns det något som gör att man blir tårögd av lycka och det är alla otroliga kollegor och vänner i branschen som ställer upp manngrant. Vid näst sista talarvhoppet som kom lördagen innan e-handelsdagarna så hörde jag av mig till en vän och berättade att vi fått ett avhopp och jag frågade inte ens om hjälp utan bara gnällde lite rent allmänt sådär som man gör vänner emellan ibland, han bara sa helt spontant, ”men du min kompis han kan säkert komma upp i stället jag frågar honom”, och 2 minuter senare hade jag ett mail från en ersättare som skrev ”jag kommer gärna och pratar”. Sådant gör en helt tårögd av lycka, jag är inte lättrörd som person och gråter sällan men i det ögonblicket så föll faktiskt en lyckotår för att alla är så himla snälla och ställer upp. Sådant känns helt otroligt, och jag blir lite varm om hjärtat när jag tänker på vilken bransch av fantastiska människor e-handelsvärlden är.


Jun 09 2011

Du kommer väl på e-handelsdagar i Sundsvall 30-31 Aug?

Category: E-handel,Eventkatrin @ 12:13 e m

Jaha, så har man gjort det igen, kanske tagit sig vatten över huvudet….så nu är jag lite nervös…

Jag har varit på många trevlig arrangemang kring e-handel under åren, men en sak som jag brukar slås av är att de flesta riktar sig mot lite större e-handlare, och att det ofta är sådana som är talare och deras verklighet man fokuserar på, samt att det ofta är ganska dyrt för en mindre e-handlare att delta. 6-7 000 kr som webbdagarna eller Nordic ecommerce brukar kosta snyter man inte ur näsan om man är en liten e-handlare. Jag har alltid efterlyst fler event för mindre e-handlare och mer små företagare på scenerna och en dag slog det mig som en blixt från klar himmel:

Jag kanske ska sluta gnälla och göra något åt saken! När en hund fått löss i pälsen så gnäller den inte, den kliar bort dem i stället. Det borde jag lära mig av!

Sagt och gjort, jag satte mig ner och funderade över vad jag själv skulle vilja åka på för event och lyssna på för föreläsningar. Det jag kom fram till var att jag alltid saknat en chans att diskutera efter de föreläsningar som brukar vara på ett event, så jag tänkte att jag vill ha ett event bestående av först en kortare föreläsning som följs av ca 1 timmes diskussion kring det ämnet, och så tar man upp ett antal ämnen på det sättet.

Sedan började jag fundera över vilka ämnen jag själv skulle vilja diskutera och höra mer om, och så började jag ringa runt och ragga föreläsare. Jag försökte hitta personer som jag tycker är bland de duktigaste jag känner till på sina områden. Vissa är vana föreläsare och andra är mer duktiga på sitt område men kanske inte så vana att föreläsa om dem. Det gick förvånansvärt smärtfritt, och inte en enda av de tillfrågade tackade Nej, utan snarare så sa de allihop Skitkul! det är klart jag vill vara med! Fast en del sa också i nästa andetag, hjälp gud vad nervöst att prata inför en massa e-handlare, törs jag? Ja visst sa jag då, de brukar inte bitas, och tanken är att de också ska prata och diskutera med dig, och så bestämdes raskt att nervös får man vara, det gör inte så mycket och att det är kul i alla fall att få dela med sig av sin kunskap.

Jag insåg ju att man behöver en lokal och lite mat, och helst någonstans att bo också om man kommer långväga ifrån, så jag letade reda på ett hotell här i stan som kunde erbjuda det till ett bra pris som jag hoppas att de flesta ska ha råd med, och vi hittade ett datum som var ledigt, som passade alla talare, och som inte krockade med formex, och när älgjakten inte börjat, och när vi knappast kan stoppas av första halkan, och när julhandeln inte dragit i gång ännu. Med andra ord borde det fungera ganska bra för de flesta. Jag vet att många e-handlare har andra jobb vid sidan av, men tyvärr gick det inte att köra på en helg utan det fick bli på vardagar.

Jag tog också kontakt med posten och Klarna för att få lite hjälp att hitta e-handlare så att vi kunde skicka ut en liten blänkare om att eventet ska vara, så att förhoppningsvis någon besöker det, för utan besökare så är det svårt att få till bra diskussioner. Det är liksom inte så givande att diskutera med sig själv, även om man kan få kloka svar då också….

Så där är vi nu. E-handelsdagar är planerade den 30-31 Augusti på Hotell Södra berget i Sundsvall, en mängd duktiga talare är bokade för att dela med sig av sina kunskaper, och vi tänker fokusera på mindre och medelstora e-handlares vardag och problem och lära av varandra. Nu hoppas jag bara att du som läser det här kommer du också, och bidrar med erfarenheter och deltar i diskussionerna. Inga erfarenheter är för ringa, och ingen e-handlare är för liten för att vara med, utan jag är säker på att alla har något att bidra med. Vi kan alla lära av varandra oavsett hur länge vi jobbat med e-handel och hos oss finns inga speciellt inbjudna VIP gäster, utan alla är lika mycket VIP

Anmäler dig och läser mer om e-handelsdagarna och våra talare och ämnen gör du här på vår eventsida http://event.kodmyran.se/

Jag hoppas att träffa dig på e-handelsdagarna, för utan just dig kanske det inte blir några dagar och det gör mig nervös för jag vill så gärna få höra om just dina erfarenheter och lära mig av dem.


Maj 09 2011

Tips från Nordic ecomercesummit 2011

Category: E-handel,Event,Tipskatrin @ 6:53 e m

Detta inlägg är ursprungligen postat på min blogg på e-handel.se, men jag ville även skriva det här för er som inte besöker den.

Så var man tillbaka hemma efter några intensiva dagar i Stockholm på Nordic eccomerce summit. Nordens största konferens för e-handlare. Det har varit underbara dagar, med mängder av inspiration och massor av trevliga möten med olika e-handlare. Bra föreläsare, och oerhört bra lokal. Trevlig middag på kvällen, och en bra minimässa med olika leverantörer. Symposierna, eller miniseminarierna olika företag anordnat i pauserna var ett av de saker jag uppskattade mest. Framförallt Compost symposium om e-postmarknadsföring var synnerligen besökvärt och gav en hel del matnyttiga tankar efteråt.

Om jag ska komma med något negativt så tyckte jag (som vanligt) att man vänder sig väldigt mycket till större e-handlare och glömmer lite grann bort de mindre e-handlarna.
Nästa år vill jag se fler mindre e-handlare på scen och höra deras verklighet och hur deras företag fungerar.

Visst kan man få tips och inspiration av konferensen även som liten e-handlare, men många gånger känns det som att man som liten har svårt att omsätta idéerna i praktik.
En trevlig mellanstor e-handlare jag träffade sa. ”När man varit här några dagar känns det som man själv gör allting fel och som man har världens sämsta butik. Jag har en lista med mig hem på 150 punkter att förbättra, så min tekniker är less på mig nu…och det är svårt när man inte är stor som Nelly”

Jag kan förstå vad han menar, och kan hålla med till viss del. Samtidigt så tror jag att man själv måste hitta sin egen nivå. Är man liten och har en begränsad budget så måste man försöka välja ut några saker att lägga fokus på och förbättra. Man kan inte göra allt, men man kan göra så mycket man kan.

Kvinnliga föreläsare var det också ont om tyvärr och frågan är om det är för att det är ont om större kvinnliga företagare, (eftersom det känns som  att det är där man hämtat föreläsarna), eller om det är för att det är få som vill ställa upp, eller om det helt enkelt finns väldigt få duktiga kvinnliga e-handlare. Jag har inget svar, men det är synd för jag tror det vore bra med fler synvinklar på e-handel.

Som vanligt var vissa föreläsare väldigt hemliga med siffror. Själv kan jag inte förstå vad det är för hemligt i konverteringsgrader och liknande, om det nu inte är så att man är hemlig för att man skäms för att de är så låga……det kan jag i alla fall förstå i så fall, men att det ska vara en affärshemlighet, nja….

De godbitar jag hittade för mindre och mellanstora e-handlare och som jag vill dela med mig av är:

1) Tänk på hur ni paketerar era paket, det är kundens intryck av ert företag. Jag har även bloggat om detta tidigare här

2) Tacka kunden för ordern, genom ett personligt brev som du lägger ner i paketet.

3) Skaffa en stämpel till er packare och stämpla ordersedlarna med Exempelvis
”Packat av Katrin för SweCat”. Det ger kunden en liten relation till ert företag. Du kan även sätta med telefonnumret till den som packat på stämpeln för att kunden ska kunna ringa direkt till sin packare om något blir fel.

4) Skicka inte bara samma nyhetsbrev till alla, kommunicera med kunden vid andra tillfällen. Varför inte gratulera på födelsedagen, skicka ett feedbackmail efter ordern, erbjud ett tillbehör till det kunden redan köpt tidigare osv Har du möjlighet att segmentera efter kundens köpmönster gör det.

5) Bry dig ärligt om kunden och skapa en relation med kunden, vårda och behandla kunden som en vän, det är väldigt få andra som gör det vilket gör att du sticker ut och får lojala kunder.

6)  Att tro på vad alla experter säger är ”best practice” är som att lyssna på en Apa.
A/B testa din sajt i stället om du har möjlighet och prova, förändra och förbättra lite i taget.

7) Presentinslagning är ett bra sätt att skapa merförsäljning och skapa kundrelation, samt ger många kunder som vill skicka presenter till andra än sig själva.

8 Automatisera och effektivisera så mycket du kan, gärna även dig själv! Manuellt jobb leder till fel.

9) E-handlare och leverantörer måste bli bättre på att samarbeta, och försöka ha mer rimliga förväntningar på varandra! Leverantörerna kan inte förväntas lösa allt, och helst gratis, när kunden egentligen inte vet vad den vill ha. Kunden kan inte förväntas veta vad leverantören kan erbjuda, om inte leverantören talar om det. Det gäller att bägge parter pratar med varandra, lyssnar på varandra, är ödmjuka och har en dialog.

10) Sist men inte minst Idéer är inte värda ett skit om man inte gör något av dem. Utförandet är det som gäller!

För dig som inte var där hittar du videos från dag 1 här

Föreläsningen med Keynote speakern Gary som pratar om kundvård hittar du här.

Hoppas du fick lite nytta av mina reflektioner