Jul 26 2011

Erbjuda faktura utan avgift? JAPP utan tvekan!

Category: Betalning,E-handelkatrin @ 11:32 f m

Nu har det gått snart två månader sedan jag lanserade mitt nya kundvårdspaket i Gardenhome. Fast frakt på 69 kr, fri returfrakt, fria byten, ingen fakturaavgift och tydligare telefonbeställningsrutiner.

En av nyheterna var alltså faktura utan avgift och det är den nyhet jag tror har gjort störst skillnad. Jag har sett sedan tidigare att den här äldre kundgruppen jag har i Gardenhome gärna handlar mot faktura för att känna sig säker, man vill helt enkelt betala när man fått varan. Jag har mina fakturor via Klarna och tidigare hade jag en fakturaavgift på 19 kr för att täcka deras kostnad. Inte alltför dyrt kan tyckas men dock en avgift och de som beställde via telefon talade ofta om att den tänkte de minsann inte betala.

Jag hade med fakturaavgift ca 46 % som valde att handla mot faktura. När jag tog bort fakturaavgiften ökade antalet så att hela 70 % valde att handla mot faktura. Det har gjort att min bokföring går betydligt snabbare eftersom fler köp nu bokförs i klump i samband med Klarnas utbetalning varje vecka och jag inte behöver sitta och bokföra dem en och en, och allt som sparar mig administration gillar jag.

Under förra året i juni hade vi utförsäljning pga lagerflytt vilket gjorde att det var svårt att jämföra juni i år med i fjol vad gäller försäljning. Det säger sig själv att fri frakt och 50 % på allt inte riktigt kan jämföras med ordinarie pris och fast frakt.
junis siffror visar i alla fall på 18% fler ordrar i antal i år, men 11 % mindre försäljning i kr.
juli siffror visar att vi haft 91 % fler ordrar i år än i fjol och försäljningen i kronor har ökat med ca 40 %

Dock har vi gjort lite mer reklam i år, och haft ca 50 % fler besökare undre perioden juni-juli så det påverkar såklart, men vi kan också se att omvandlingsfrekvensen stigit med 43% efter vi lanserade fri faktura i vårt paket. Visserligen från en låg siffra, men i alla fall….

Antalet returer är i stort sett samma, liksom antalet byten, och inte heller antalet telefonorders har ökat som man skulle kunna tro. Jag kommer att slopa den fria returfrakten och de fria bytena under ca 2 månader, dels eftersom det kostar mig pengar och dels eftersom jag är nyfiken på att se om det påverkar försäljningen och konverteringen, eller om det är som jag tror att det är den fria fakturan och fasta frakten som gjort det. Mer rapport kommer om någon månad eller två när nästa testfas är avslutad.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

9 Responses to “Erbjuda faktura utan avgift? JAPP utan tvekan!”

  1. Rikard says:

    Intressant. Du är modig tycker jag som vågar justera villkor och testa. Det är ju svårt att veta om kunderna väljer ett annat betalalternativ om fakturan kostar pengar eller om de helt avstår från att handla. Måste nästan mätas med ett A/B-test 0 kr resp 19 kr.

    Sen är det TB på 15 kr + moms per fakturaorder som du tappar iom fria fakturor. Det är trots allt en del.

    • katrin says:

      jag vet, jag är en modig kvinna :-) Skämt åsido, jag har ökat min försäljning såpass att jag inte känner tb förlusten som speciellt allvarlig, och ser jag på hur mina kunder reagerar när jag har dem i telefon ( och det är en hel del sådana jag har) så avstår de från att handla när de kostar pengar, speciellt de som tänkt beställa för under 500 kr. Över det verkar ngn slags gräns gå då de tycker det är ok att betala fakturaavgift. De är helt enkelt en annan generation än vi som inte litar på kort över nätet

  2. Anonym says:

    […] […]

  3. Fredrik Lennström says:

    När jag handlar tänker jag så här: Om det finns ett betalsätt utan avgift så väljer jag det. Men om det råkar vara kortbetalning så kanske jag inte har min dosa med mig för 3D-secure. Då väntar jag med köpet tills jag kommer hem och kanske blir det inte ens av.

  4. Erbjuda faktura utan avgift? : I love e-commerce says:

    […] grund av att kort och dosor förvirrar kunden när hon ska köpa. Katrin har bloggat om just detta här. Läs! Det är en order och säg gärna vad ni […]

  5. wahlman says:

    Jag ska prova detta med fri frakt. Men undrar om inte fler kommer att välja det i stället för kort betalning då.

  6. wahlman says:

    Har infört ej fakturaavgift nu det i butiken. Får se om det blir någon skillnad.

  7. Conny says:

    tänker prova att ta bort faktureringsavgiften (19kr) på order över 200:- för att se effekten. Frakten är fri inom Sverige i vår butik.