Sep 28 2011

emeet2 – passionerad e-handel

Category: E-handelkatrin @ 12:46 e m

Såhär dagen efter emeet känns huvudet fyllt av tankar och funderingar. I normala fall brukar jag vara superinspirerad efter en e-handelsträff men denna gången kändes det konstigt nog inte lika inspirerande som vanligt. Missförstå mig nu inte, det var ett mycket bra arrangemang och jag träffade massor med e-handlare som delade med sig av sin erfarenhet. Jag pratade en himla massa själv också på de sessioner jag var med på och visst fick jag några idéer jag vill genomföra. Jag träffade en del nya och gamla vänner från nätet som var superkul att träffa, men den riktiga glöden saknades för min del. Passionen att prata e-handel infann sig inte för mig som den brukar. Jag kanske blivit gammal, eller så är det en begynnande förkylning, eller så är jag bara trött efter att rest lite för mycket på sista tiden, vilket gör att orken inte är på topp därav passionsförlusten.

Det gör dock inte så mycket att min glöd saknades lite, för det fanns gott om andra som brann för e-handel, och det var superhärligt att se. Jag förvånades också av att se min tekniknördiga kollega kasta sig in i diskussionerna med en passion jag inte riktigt trott om honom. När jag hörde att han hamnat på en session om manligt och kvinnligt köpsätt så hade jag bara en fråga till honom…. Vem är du och Vad har du gjort av min kollega? Med andra ord på emeet kan vad som helst hända!

Min reflektion över detta emeet är att på något sätt känns det som om jag hört tankarna och idéerna förut. Frågeställningarna och problemen som togs upp är inga direkta nyheter. Man vill veta hur man ska öka sin konvertering, man vill veta nya kostnadseffektiva sätt att marknadsföra sig och hur man ska kunna växa. Jag har kanske blivit gammal vad vet jag, men på något sätt kändes det lite som att alla ville att någon annan skulle tala om för dem den magiska formeln för att lyckas och tjäna massor med pengar på e-handel. Som alla vet som drivit e-handel ett tag så finns den inte. Den där supermagiska formeln som talar om hur man gör för att lyckas existerar inte! Jag är ledsen över att göra er besvikna men det är en bra affärsidé, massor av engagemang, hårt arbete och ekonomisk styrning, samt en del tur att vara ute i rätt tid med rätt sak. Formeln för att lyckas ser olika ut för olika företag, och vad som gör att en lyckas skulle kanske göra att en annan misslyckas.

Godbitar från emeet som jag gärna vill dela med er är några tankar kring ekonomisk styrning och vad viktig den är. Jag hamnade på en session där vi pratade om värdet på en kund. Hur många av er ehandlare där ute kikar ens på det? Vet du vad en kund är värd för dig? Vet du ens hur man beräknar livstids värdet av en kund? Har du möjligheten att få fram data om din kund så att du kan beräkna värdet på honom eller henne? Om inte är det nog dags att börja fundera över det, för det är ett begrepp som är viktigt speciellt när det gäller att betala för nyanskaffning av kunder i form av marknadsföring. Vissa kunder kanske faktiskt inte ens är lönsamma, hemska tanke….

Budget. Gör du en sådan, och hur gör du den? Om du inte gör det så tror jag det är dags. Budget är en oerhört viktigt del av att lyckas med sin e-handel, det var vi rörande överens om. Att hålla budgeten och prognoserna var inte det viktigaste med en budget, utan det viktigaste är att man tvingas tänka igenom sin verksamhet och fundera över den ekonomiska delen och hur man ska kunna tjäna pengar.

Äldre kunder, en målgrupp som ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag i Gardenhome har en stor andel sådana, diskuterades på en session jag var med. Tydligt för alla som var med där är att äldre kunder föredrar telefonkontakt innan eller vid beställning, och att de är vana vid postorderverksamhet så väntan på paketen och sena leveranser är för dem inget större problem. Däremot vill de inte betala med kort utan de vill ha en faktura hem till sig och fakturaavgift vill de inte betala. Fraktkostnaden får heller inte vara speciellt hög, då beställer man inte. Så har du en butik som riktar sig mot äldre ha en låg fast fraktkostnad, ingen fakturaavgift och se till att kunden tydligt kan få tag på dig på telefon!

Posten har vaknat och funderar nu över att göra tjänster för val av utlämningsställe i kassan för e-handlare. Detta diskuterades i en session där jag var med. Jag tror att det kom lite oväntat för dem som var med på seminariet när vi sa att vi redan hade den tjänsten på Kodmyran och att vi erbjöd den till e-handlare som ville ha den. Men sa de, den tog väl en hel del tid att göra? Nej inte direkt svarade vi ca 5-6 timmars kodande så var det klart….

Posten ville dock även ha förslag på andra liknande tjänster som man kan tänka sig att e-handlarna vill ha, och vi var alla rörande överens om att vi vill ha tillbaka det faktiska priset på varje kolli i elektroniskt format. Om vi bara fick det skulle man enkelt kunna se exakt vinst på varje order. Det är en sån där våt dröm jag har att vi ska kunna erbjuda våra kodmyran kunder. Vi har redan i dag statistik på varje order där vi ser anskaffningsvärdet på varorna i ordern och räknar ut en vinst eller förlust på ordern, och kunde man även få in fraktpriset där så vore beräkningen än bättre…

Det var några av godbitarna jag fick med mig, och jag har redan börjat beta av todolistan från gårdagen, min vana trogen. den här gången var första punkten att köpa en bok om företagsekonomi, nyckeltal och kundvärdesberäkning!

Tack till arrangörerna Wilma, Rickard, Peter, Magnus och sponsorerna som ger allt för att vi e-handelsintresserade ska kunna träffas och prata e-handel

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.