Apr 05 2011

emeet – e-handlare träffades och utbytte tankar

Category: E-handelkatrin @ 8:12 f m

Många har redan bloggat om Sveriges första unconference för e-handeln emeet, men även jag vill lägga till min syn på eventet och skriver därför en liten bloggpost.  Ca 100 e-handlare träffades i postens lokaler i Stockholm och utbytte tankar och erfarenheter med varandra. Emeet skapades tillsammans av alla e-handlare som var där och tillsammans gjorde vi eventet till vad det var.  De flesta e-handlare jag pratat med efter eventet var otroligt nöjda med dagen och tyckte att det var superbra, precis som jag själv. Jag har tidigare efterlyst den här formen av träffar just bland e-handlare för att jag tycker att träffas och utbyta erfarenheter ger så mycket mer än de traditionella eventen, där några står och pratar från en scen. Vi e-handlare som hänger på e-handel.se har arrangerat några mindre liknande event i Sundsvall, Malmö och Stockholm tidigare under året, men emeet var så mycket större med fler e-handlare och det var jätteroligt att vara med och se att så många var intresserade och deltog. Vi var människor från Helsingborg i söder till Sundsvall i norr, så vi hade en god spridning på människor. De som arrangerat hade verkligen gjort ett superjobb, att helt utan budget fixa allt, och var nog ganska förvånade och glada att så många dök upp. Man likställde eventet med woodstock, och vissa likheter fanns, även om jag har svårt att tro att det blir lika omtalat utanför e-handlarkretsar :-)

Höjdpunkterna under dagen för min del var diskussioner kring kundvård och hur man kan använda cms system, (som jag i min enfald fortfarande kallar databasfrågor från butikens databas) för att ta reda på hur kunderna agerar. Diskussion kring uppföljning av lämnade varukorgar, och inte minst att träffa alla live som man dagligen har kontakt med via webben. Det är inte så ofta jag är i Stockholm och minglar runt, så det är skoj när det väl blir av.

Det var också otroligt roligt att träffa människor man samarbetat med på olika sätt under åren och vi blev nästan lite nostalgiska där ett tag en del av oss när vi pratade minnen och hur allt började, och insåg att vi börjar nog bli gamla nu när vi jobbat i snart tio år med e-handel. Jag fick också en smärre chock över min ålder när jag skämtade och sa att jag varit med såpass länge nu att jag kände mig som den allvetande skräphögen i fragglarna, varpå en hög utbrast, ” fragglarna vad är det?”……. jag insåg då att mannen jag pratade med gick i klass 4 när jag startade min första webbutik…Kanske dags att inse att jag verkligen börjar bli gammal?

Men som med allting annat här i livet så finns det alltid baksidor med allt, och  jag har även hört några få kritiska röster kring emeet. Några av mina e-handlarvänner  hade känt sig lite påhoppade av olika leverantörer som försökt sälja olika saker till dem, plattformar, Seojobb, adwords, socialamediehjälp m.m. och de tyckte också att det var en hel del säljare som egentligen inte gav goda råd utan mer försökte prata för sitt egets företags förträfflighet och tjänst, och gärna även klanka ner på andra företag i samma bransch. Det tyckte också att det som nya e-handlare var svårt att veta när företag gjort en säljpitch i stället för att kommit med ett välmenande råd, och man kände sig lite smått förvirrad, och tyckte att de som var där som leverantörer för olika företag på något sätt borde regleras till att antingen inte få vara med, eller också sättas i egna separata diskussionsgrupper, eller stå som utställare på en mässa, för att man skulle slippa säljinput i diskussionerna. En av mina vänner fick till och med mail 1 timme efter eventet från ett företag där man erbjöd sig att sökmotoroptimera deras butik eftersom man tyckte det var dåligt gjort, och även mail om att man borde byta butik.Kanske inte riktig det man tänkt sig när man anmälde sig till emeet för att utbyta erfarenheter med andra e-handlare…

Jag upplevde inte något av detta, så jag vet inte hur allvarligt det var, men så är jag heller inte ny e-handlare så ingen erbjöd mig någon tjänst, och jag var inte med i diskussionerna kring marknadsföring och Seo där det tydligen varit mest förekommande enl min kontakt. Det kan naturligtvis också vara så att som ny e-handlare är det svårt att skilja på företag och råd, och man blir lite överkänslig och därför uppfattar det som sälj, men oavsett varför det uppfattas så, så gör det här mig oerhört ledsen att höra. Detta eftersom jag i min enfald faktiskt trodde att man kan vara objektiv och inte försöka sälja sin tjänst även om man är leverantör. Jag trodde också att man går på sådan här event för att man är genuint intresserad av e-handel och vill lära sig mer av dem som har den praktiska kunskapen, dvs e-handlarna själva. Det spelar ingen roll hur länge du jobbat med en sak, vare sig det är plattformar, seo, betalväxlar eller liknande, till sist är det faktisk e-handlaren som är proffs på sin verksamhet och det är dem man lär sig massor av. Att då inte ta tillvara den kunskapen, utan i stället försöka sälja sina egna tjänster, det är inte bara dumt, utan stendumt. Dessutom borde man skämmas!

Jag tyckte också att jag såg det tankesättet hos många av de leverantörer som var där, att man ville lyssna och bidra med erfarenhet, och jag hoppas att de som sett det annorlunda till nästa emeet inser att ett emeet är till för att utbyta erfarenheter mellan oss som är intresserade av e-handel, och lära av varandra, oavsett den erfarenhet vi har och vart man jobbar, inte för att försöka sälja sina egna tjänster!

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

3 Responses to “emeet – e-handlare träffades och utbytte tankar”

  1. Daniel Strömberg says:

    Jag satt inte inne på de träffarna heller så vet inte vad som sades där.

    Däremot var jag med på ämnet gällande mobila betalningar och där var vi nog alla ”branschleverantörer” och endast en ehandlare i form av iphonebutiken.

    Dibs, Auriga, Moneybookers och Brightstep var alla med och jag tyckte diskussionen höll en hög standard där vi diskuterade för och nackdelar med apps mot webbshop anpassad för mobilt och liknande.

    Däremot så var det någon från ett faktura/kredit bolag som var helt ny och tog 10 minuter att presentera sig och sitt företag…

    Jag tror alla leverantörer på såna här konferenser som är skapade av ehandlare för ehandlare måste hålla sig till samma regler som finns på olika forum som ehandel.se.

    Vi får oftast vara med då vi oftast har en bra spetskunskap om ett visst ämne men vi måste också tona ner säljsnacket, vara objektiv och inte göra forumet till en envägskommunikation.

    Mvh,

    Daniel

    Moneybookers

  2. No Lingo says:

    Hej Katrin o Daniel. Kul att ni kom på emeet och att ni gillade det. Tack för att ni delar med er av intrycken. Emeet var helt nytt även för oss och vi lärde oss jättemycket. Vi har redan börjat diskutera leverantörernas medverkan på nästa emeet. Vi tycker att det är viktigt att leverantörerna är med för de kan bidra med mycket kunskap. Sen måste det givetvis ske på ett sätt som driver diskussionen och kunskapsdelningen framåt. Vi kommer till nästa emeet att gå ut med tydligare instruktioner och ramar så att det blir bra för alla. /Peter

    • katrin says:

      Hej Peter. Jag älskade emeet och tackar er för arrangerandet av eventet och hoppas på fler i framtiden. Eftersom jag både är leverantör och e-handlare så får jag känna mig kluven ganska ofta och fundera över vad är jag just i den stunden, och det är ofta ganska nyttigt :-) Jag håller med dig att leverantörerna sitter inne med väldigt mycket kunskap och bör vara med, men det får inte vara på bekostnad av att e-handlarna känner sig utsatta för sälj, och säljmail en timme efter ett event är big NO, NO. På de diskussioner jag var med tyckte jag mig inte uppleva sälj, så jag tror inte det var ett stort problem, och jag är säker på att man kan dela med sig av kunskap oavsett man är e-handlare eller leverantör bara viljan finns.