Jan 20 2011

e-handlare glömmer äldre

Category: E-handelkatrin @ 10:46 f m

E-handlare är ganska ofta rätt unga personer. Människor som själva växt upp med webben som en självklarhet och som tycker att det är väldigt enkelt att hitta, söka och helt enkelt hantera webben. Man pratar gärna om nya trender inom e-handeln. Det ska vara sociala medier, twitter, facebooksidor, och nu mobil e-handel som är det hetaste av hett. Har man inte det är man ingen bra och seriös e-handlare, då kan man gå och dra något gammalt över sig. Man hänger inte med i sin tid…….Men hur ser egentligen verkligheten ut?

Jo jag säger att den stora trenden framöver inte är mobil e-handel som alla tjatar om. Den är våra äldre kunder. De som är 55 + och uppåt. Fler och fler av dessa finns på nätet. De är ofta stadda vid kassa, de har kanske betalat av sina huslån och barnen har flugit ut. De satsar tid och pengar på sig själva. De lever inte som tidigare generationer genom att finnas där för barnbarnen och barnen, utan de lever sina egna liv. De är aktiva, nyfikna och har tid över. De reser, de shoppar, de njuter av livet. Dessa är de som kommer att vara mångas framtida kunder. Men vad behöver då dessa? Vill de ha exempelvis mobil e-handel? Nej jag tror faktiskt inte det, jag pratade precis med min svärmor som köpt sin första smart phone. Hon var mäkta stolt över att hon förstått hur man svarar i den….att hon skulle vilja mobilhandla är nog ganska långt borta. Däremot vill hon att webbutikerna ska bli bättre på att ha större text, för hon har svårt att läsa i en del butiker, och se hur hon ska göra när hon ska handla. Hon efterlyser också en liten instruktion hur hon ska hitta i  butiker, och en instruktionsvideo över hur man handlar i butiken.

Vi får inte heller glömma att den målgruppen vill kunna ringa och beställa inte bara gå via en kassa i en webshop. De kan vara lite osäkra på hur de ska göra för att beställa och även om du har världens smidigaste enklaste kassa så är de vana att kunna tala med någon och få hjälp. De älskar att bläddra runt i butiken och de läser texterna noga, och har full koll på ordervillkor och vad som gäller, MEN när det kommer till att beställa så vill de kunna ringa så att de är säkra på att de blir rätt. De litar helt enkelt inte riktigt på att de själva gör rätt. De är ovana näthandlare, men när de ringer och man guidar dem genom kassan utbrister de  ÅH var det så enkelt, det var ju ingen konst att beställa, och blir superglada för att någon hjälper dem till rätta. Ofta blir de återkommande kunder…..

Många är också de kunder som ringer mig, ofta äldre damer, och vill ha en papperskatalog hemskickad för de har sett vår reklam i någon tidning och de har ingen dator de kan se våra produkter i, men handla vill de för sakerna verkar så fina på bilden i tidningen. Att då säga tyvärr vi har ingen papperskatalog, men vi har mobil e-handel så du kan handla med mobilen……jag lovar det tas inte emot väl. De blir jättebesvikna! När jag försökt skriva ut lite papperssidor från butiken och skickat till dem, då tar det inte många dagar förrän det ringer en nöjd kund och vill beställa saker, för handla på postorder de är de vana vid.

Om man ska lyckas med e-handel i framtiden måste man även tänka på dessa kunder. Alla är inte uppväxta med internet och allt är inte självklart lätt för alla, som vi e-handlare tror. Det finns en stor grupp kunder som växer hela tiden och som har helt andra behov än de senaste trenderna. De efterfrågar användarvänlighet, större text, förklaringar, papperskataloger, att kunna beställa genom att ringa m.m. Detta är saker vi e-handlare tycker är stenålders och otrendiga, men som faktiskt om vi fixar dem, ger oss en helt ny stor omgång med kunder.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

14 Responses to “e-handlare glömmer äldre”

  1. daniel says:

    Gissar vilt på att det kommer att växa åt båda hållen.

    De äldre kommer helt klart, samtidigt som den yngre generationen vill ha mobilhandel.

    Vi ehandlare behöver med andra ord tillfredställa alla målgrupper, vilket i sig kostar pengar.

    Dessa krävande människor 😉

  2. Lennie says:

    Du har helt klart en poäng där med papperskatalog. För de som har en webshop med plockvaror (vi tillverkar allt på beställning) skulle man egentligen kunna bygga en fin funktion i sitt adminsystem så man kan välja vissa kategorier och generera en fin skräddarsydd PDF. Med en bra färgkopiator kan man sen enkelt printa ut en färdig minibok anpassad för just vad den kunden är intresserad av. Då behöver man ju inte göra en hel katalog till alla.

    • katrin says:

      Vi på Kodmyran har precis lanserat den funktionen i vår e-handelslösning. Jag har testat den i mina butiker innan den lanserades och har använt den när kunder ringer, det är supereffktivt kan jag meddela :-)

      • Lennie says:

        Nu blev jag impad! Flitigt!
        Därtill har jag en fin liten idé som jag skulle vilja samtala med dig om. Vi kan nog hjälpas åt lite här.

        • katrin says:

          Bara att höra av dig via mail eller telefon. upptagen fredag dock men sedan är jag idel öra. :-)

  3. Nolingo says:

    Bulls eye! Mycket bra. /Peter

  4. Arne says:

    Många e-handlare har tyckt att vi är mossiga när vi pratar om katalogens värde för kunderna. Tycker Katrins bloggpost speglar verkligheten bra och känner att fler och fler ehandlare funderar på att göra en katalog, ni skola bli rikt belönade tror jag.

  5. Anders says:

    Meget enig i at de ældre er et område mange e-handlere overser, og ligesom dig tror jeg mere på de ældre end M-commerce. Men tror alligevel at det bliver svært for de ældre rigtigt at handler over nettet. Jeg tror aldrig 55+ bliver de vigtigste kunder, men jeg tror dem der i dag er 45+ bliver meget vigtige om 10 år. Bare min fornemmelse. /anders

  6. Tweets that mention e-handlare glömmer sina äldre kunder | E-handelstankar -- Topsy.com says:

    […] This post was mentioned on Twitter by Therese Göterheim, Anders Andersen, Mattias Handley, Arne Andersson, Peter Höjman and others. Peter Höjman said: Måsteläsning för alla inom #ehandel RT @sokmotorkonsult: Har du glömt en generation i din webshop? http://bit.ly/gF6T4y […]

  7. Niclas says:

    Håller med, både vad gäller den tryckta katalogens betydelse för e-handel samt den allt äldre målgruppen. Bloggade för ett år sedan om just detta baserat på lite statistik från USA. http://blog.enferno.se/2009/11/05/glom-inte-silversurfarna-pa-natet/

    Vad gäller mobilernas betydelse för handeln så tror jag att den kommer explodera parallellt med detta där vi bara sett en förnimmelse av vad som komma skall.

  8. Berra says:

    Äldre människor är mycket riktigt bortglömda av E-handeln, och jag tycker de äldre i någon mån har sig själva att skylla. Att ha dator hemma med Internet har varit en reell möjlighet i alla fall i 15 år, när våra seniorer var 15 år yngre. Sedan dess har de valt att inte vara en del av det lite mer moderna samhället, och får då acceptera att man går miste om något. Det är precis som de som väljer att t.ex. inte ta ett körkort eller inte ha TV, man går miste om att vara en del av den stora majoriteten.

    Jag kan acceptera att vi gör våra webshopar så enkla att man med normal begåvning förstår hur de skall användas. Det underlättar inte bara för äldre, utan även människor som inte har svenska som modersmål uppskattar om det är enkelt upplagt. Att det sedan som regel går snabbare att handla också om vi strippar bort lite onödiga saker som höjer tröskeln för att handla, är en bonus.
    Det finns säkert plats för nischade företag med en katalog som affärsidé ännu några decennier, men att vi alla skulle börja skövla skogarna för att ge ut tryckta kataloger tror jag är att göra sitt resultat en otjänst.

  9. veckans länkar, v3 | Nils Grundberg says:

    […] E-handlare glömmer äldre, bra! […]

  10. E-handelsproffsen delar med sig av sina tips – Del 2 | judithwolst.se says:

    […] Läs gärna Katrins bloggpost inom området: E-handare glömmer äldre […]