Sep 29 2011

e-handlare lagbrytare???? Nej inte om man kan läsa

Category: E-handelkatrin @ 1:36 e m

Jag ställer mig mycket frågande till konsumentverkets pressmeddelande som de gått ut med i går. Enligt det så skulle 68 % av e-handlarna bryta mot lagen. 63 % av dessa på grund att de inte anger organisationsnummer på sajten……

Jag med vår butik Gardenhome är en av de butiker man granskat och som man tycker inte har organisationsnummer utskrivet. Det är bara ett litet problem. Vi HAR organisationsnumret utskrivet och har alltid haft det sedan vi startade!
Det ligger på sidan om oss en bit ner efter information om hur kunderns ska nå oss vid frågor och byten returer m.m.. Sidan är länkad från huvudmenyn och går alltså lätt att hitta från varenda sida i butiken.

Vi är dessutom certifierade av trygg e-handel och de har kontrollerat detta vid ett flertal tillfällen, annars skulle vi inte fått vårt certifikat. Trygg e-handel är som ni säkert vet en kvalitetsmärkning som utarbetats av Svensk Distanshandel (SDh)  tillsammans med bl.a. Konsumentverket.

Att vara en trygg e-handelbutik innebär att man följer de lagar som finns och den 12 punktslista som finns med riktlinjer för oss. Punkt 1 innehåller denna text: “Det skall tydligt framgå företagets fullständiga namn samt juridiska person (om detta är något annat), organisationsnummer, gatuadress, e-postadress och/eller telefonnummer dit konsumenten kan framställa eventuella klagomål”.

Vi hade med andra ord inte en chans att vara certifierade om vi inte haft organisationsnummer och kontaktinformation tydligt på sidan.

En annan rolig sak är brevet som gått ut till mig kring detta. Det är alltså inte skickat till vår företagsadress som står lite längre ner på sidan om oss under rubrik Om Gardenhome utan deras brev är skickat till vår lageradress om vilken det står följande på sajten:

Dit har man alltså skickat brevet och inte till företagsadressen……
Det känns så totalt tokigt att jag börjar fundera över hur denna granskning skötts överhuvudtaget.

Nej, jag tycker det är dags att konsumentverket går ut och ber e-handlarna om ursäkt för detta är en undermålig granskning som gjorts utan grund, och den skadar e-handeln. Ett tillbakatagande av detta pressmeddelande är på sin plats och en offentlig ursäkt!

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.