Apr 12 2011

Bygg kundrelationer på tack för order sidan!

Category: E-handel,Kundservice,Marknadsföring,Tipskatrin @ 2:22 e m

Efter att har gjort om själva kassasidan i Gardenhome var det nu dags för ” Tack för ordersidan” att få sig ett litet lyft. Tack för ordersidan består av två olika delar, båda lika viktiga. En del för basic information  och en del för att bygga kundrelationer.

Basic information- vad kunden behöver få för information

Jag funderade lite över vad kunden undrar just i det ögonblicket om kom fram till att följande saker borde vara det som rör sig i kundens huvud när man gjort klart sitt köp:

1) blev min order rätt

För att svara på frågan lades en sammanställning över ordern visas på sidan för att man ska kunna kontrollera den, och vi talar även om att en orderbekräftelse har skickats till deras e-postadress.

2) När kommer mina grejor och vart?

För att svara på frågan lades en text om hur deras leverans kommer att skickas lades till och info om att vi skickar ut leveransmail med kolliid och spårningslänk,

3) Vart vänder jag mig om något går snett?

Jag tror att det är viktigt att som liten e-handlare försöka vara lite personlig med sina kunder och även att försöka få kunderna att känna sig trygga med sitt köp. Jag lade därför till texten:  ”Om du har några frågor kring din order kan du alltid kontakta oss på mail info@gardenhome.se, eller ringa oss på 060-557676 mellan 10.00-16.00 på vardagar”. På så sätt hoppas jag att kunden ska känna att den kan få hjälp även efter sitt köp om något krånglar. Sedan lade jag även in en bild på mig själv under texten för att de ska känna att de handlar av en riktigt person.

Bygg kundrelationer- uppmana kunden att få en närmare relation med butiken

Sedan funderade jag lite på vad jag vill att kunden ska bry sig om. Vi har sedan länge haft en uppmaning på tack för ordersidan om att kunderna kan bli gillare av oss på facebook som gett ganska bra resultat. Detta är något vi kommer att fortsätta med. Det är något jag är förvånad att inte fler e-handlare gör, dvs använder sin tack för ordersida för att försöka skapa mer relation med kunden. När kunden precis handlat av dig visar han/hon att hon är intresserad av dina varor och din butik. Då är kunden rimligen mer mottaglig för ”reklam” om att bli gillare på facebook, följa dig på twitter, eller prenumerera på ett nyhetsbrev eller vad det nu kan tänkas vara du vill att kunden ska göra som anknyter till din butik.

Jag uppmanar er andra e-handlare att prova, det är så enkelt och snabbt gjort och kan ge så mycket tillbaka med rätt kunder. Bygg mer kundrelationer på era tack för ordersidor!

exempel på sidan:

Exempel på sidan

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

One Response to “Bygg kundrelationer på tack för order sidan!”

  1. daniel says:

    Snygg tacksida, helt klart!

    En liten grej bara ”ordernummret” ska vara med ett m 😉