Jan 12 2016

2015 vad hände egentligen?

Category: E-handelkatrin @ 1:30 e m

Ja vad hände egentligen 2015 hos oss på Kodmyran där jag jobbar? Det kan man verkligen undra. Det känns som att det här året gått väldigt fort förbi och att inte mycket blivit gjort, så för att se om det verkligen är så eller bara känns så tänkte jag sammanfatta året. Det kan ju tänkas att det bara är min ständiga strävan efter att utveckla mer och snabbare som gör att det känns så…så det kanske inte är hela sanningen….så här kommer det, året på Kodmyran!

Projekt säkra driften och flytt in i ny driftmiljö.
Vi hade redan under hösten 2014 haft ett pågående jobb med att säkra vår drift och under den tiden byggt upp en helt ny driftmiljö för att kunna jobba mer aktivt med lastbalansering, spegling mm för de butiker som varit så stora att detta behövts. Det gav oss möjlighet att i den nya miljön förflytta last under drift till andra servrar och på detta sätt hantera butiker som t.ex. växer mycket snabbt eller som har tillfälliga toppar på året

Projektet var också en del i  att säkra framtiden i form av krav ifrån bland annat Google och PCI som den nya miljön klarar av:

  • I vår nya miljö hanterar vi SSL kryptering över hela butiker, inte bara i kassan som tidigare. Många andra plattformsleverantörer kan i dagsläget inte erbjuda SSL på detta sätt. Google har aviserat att de börjar ta med kryptering i sin värdering av en site och ger dessa en extra bonus i söklistan.
  • Miljön är anpassad för att uppfylla en del krav i kreditkortsföretagens sammarbetsorganisations branschstandard, PCI. På sikt kommer många av dessa krav (PCI 3.0), som fram till nu inte berört handlaren utan enbart inlösande kortföretag, att ställas även på plattformsleverantör och handlare.

I januari efter julhandeln var det dags att börja flytta över våra kunder till den nya driftmiljön. Det hela tog mycket tid och krävde framförallt helg och nattjobb, så mycket annat blev inte gjort under januari-februari för våra tekniker och utvecklare. Vi jobbade också en hel del med att göra prestandaförbättringar i samband med att vi tog den nya miljön i drift, samt att vi lanserade vår nya driftsida http://status.kodmyran.se. Den visar aktuell driftstatus och grafer över genomsnittlig laddtid mm. Där kan man även prenumerera på driftmeddelanden via SMS, twitter och/eller mail.

Designförbättringar
I mars var vi rejält trötta efter flyttarna och allt nattjobb de krävt, så årets Aprilrelease blev inte riktigt så fullspäckad med funktionsnyheter i plattformen som vi velat, men designavdelningen som inte varit lika inblandad i flyttarna som resten av utvecklarna hade tagit tag i att förbättra våra butikers standardutseende och vi lanserade två nya standarddesignmallar till butiken. En modernare mall med toppmeny och en mer traditionell med vänstermeny.

Google gick under våren ut med att de efter den 21 April skulle ta större hänsyn till om en sida är mobilanpassad eller inte. Sidor som inte var mobilanpassade skulle enligt dem att få sämre synlighet när någon söker på Google med mobilen. För att hjälpa våra kunder klara av detta så släppte vi även en uppdaterad mobilmall gratis till alla våra kunder i aprilreleasen.

Nyanställningar
Under hela driftprojektet stod det klart för mig att vi behövde fler utvecklare som även kan drift, och när vi hittade rätt person ( Jöran) var det inte svårt att erbjuda honom en anställning hos oss. Det innebar dessutom att vi nu fick personal på plats i Stockholm, något som är bra eftersom det händer mycket i ehandelsvärlden där som han nu kan bevaka i stället för att vi andra ska resa från Sundsvall varje gång.

Kick off på nytt projekt
När flytten var avklarad så kändes det som att det var dags för ett nytt större projekt igen. Vi hade fått in Jöran som ny utvecklare och jag tyckte att det vore bra att vi lärde känna varandra lite bättre. Vi behövde dessutom vila lite, efter att jobbat konstant en längre period, och göra något annat än att bara sitta på kontoret. Vi åkte därför till Åre på kombinerad kick off och rekreationsresa. Under tre dagar åkte vi skidor, gick på spa och hade långa brainstormingmöten för att starta upp det nya projektet. Vad det är återkommer jag till senare under året, men tills vidare är det topsecret.

Kunduppdrag
Under April-Juni jobbade vi med diverse kunduppdrag. Bland annat gjordes flera responsiva designmallar till olika kunder, och lite andra små uppfräschningar här och där. Sedan kom sommaren och då hade vi lägre bemanning än normalt men trots det jobbade vi på och genomförde lanseringen av en ny stor kund i däckbranschen i slutet av september. Under hösten och vintern genomfördes även en Norgelansering av en av våra kunder, där vi byggde om lite i plattformen för att kunna förändra logistikflödet och hantera de krav som export till Norge kräver. Annars har vi haft en mängd mindre anpsssningar för våra kunder under året som vanligt.

Öppnandet av ny butik
I Augusti hade det gått ett år sedan jag sålde mina butiker Gardenhome och SweCat. Den sistnämnda hade jag då drivit i över elva år.  Jag måste erkänna att jag inte riktigt kunde vänja mig vid livet som endast leverantör och vid att inte ha någon webbshop. Jag hade ständigt under det här året saknat att vara ehandlare, men jag hade kanske mest framförallt saknat det symbiosförhållande man som  leverantör har när man kodar sin egen plattform och dessutom är ehandlare. Gång på gång under året hade jag stött på saker jag känt att jag velat prova men som jag inte velat testa i våra kunders butiker eftersom det kunnat vara totala floppar. Då jag inte velat påverka deras omsättning har jag valt att inte göra testerna. Jag har alltså saknat den frihet man får som leverantör att testa olika saker utan att påverka sina kunder. Så till sist kom jag till en enkel slutsats: Jag startar en ny butik! sagt och gjort eller snarare tänkt och gjort. Tre dagar senare var butiken färdig och nu driver vi åter igen butik.  Tvålshoppen.se butiken med tvål som vardagslyx!

Kunddagar & Klarna Native Partnerskap
Under hela året hade vi parallellt med allt annat jobbat med en ny integration mot Klarna. Detta jobb innebar dels en ny integration gentemot Klarna, men även något större. Vi på Kodmyran var en av ett fåtal plattformar som var utvalda att bli en så kallad Klarna Native Partner.  Det innebär att vi kan erbjuda våra kunder Klarna Checkout helt utan fasta kostnader. Ingen startkostnad, ingen månadskostnad och ingen bindningstid. Endast transaktionsavgift tas ut av Klarna. Detta partnerskap lanserades på årets kunddagar. Vi hade besök av Klarna som  berättade om det nya samarbetet.

Utvalda partners
Under årets kunddagar berättade vi även om vårt nya samarbetsprogram med så kallade utvalda partners. Kodmyran har valt att i framtiden först och främst samarbeta nära med några få utvalda partners. Anledningen till detta är framförallt att det är omöjligt för oss i längden att som i dag bygga ut alla våra moduler med ny funktionalitet hela tiden, och att hålla dem helt uppdaterade. Varför det är omöjligt är för att ofta ändras våra leverantörers api och tjänsteutbud helt utan föregående varning till oss och det gör att det inte går att planera in jobben och det blir också helt enkelt för resurskrävande att hålla allt uppdaterad med det senaste. Utvalda partners är Klarna, DIBS, Brath AB, Sidekick, Unifaun. Varför vi valt jut dessa är för att vi haft ett gott samarbete sedan lång tid tillbaka och de har aldrig varit några problem med förändringar som gjorts utan att vi vetat om det. De har också vid flera olika tillfällen hjälpt till med speciallösningar för våra kunder, och de har haft ett genuint intresse av att samarbeta med oss och att göra det så bra för våra kunder som möjligt.

Konferenser & DIBS sköna kväll
Året har som vanligt inneburit ett antal konferenser, men i år har det blivit ovanligt få. Jag var magsjuk under årets NES i maj och planerade då att i stället åka ner till Malmö på NES under hösten men inte heller det blev av då min pappa hamnade på sjukhus och jag inte kunde åka. Överhuvudtaget så har hela hösten och vintern för min del mest bestått av att sitta på sjukhus eller ordna med olika vårdåtgärder och boenden. Tack och lov har då mina andra duktiga arbetsmyror hållit ställningarna. Ett undantag är DIBS sköna kväll som jag faktiskt lyckades ta mig iväg till. Där lyssnade jag på Patrik Mullers trendspaningar, samt minglade runt och träffade många trevliga branschkollegor

Masterpass
Det nya betalsättet Masterpass har lanserats i Sverige av bankerna. Det är ett enkelt sätt att betala med kort framförallt i mobilen men även med platta eller vid vanlig dator.  Vi tror mycket på Masterpass som ett sätt att förenkla mobilbetalningen och därför har vi valt att göra en integration av detta. Den skulle varit klar redan men en del tekniskt strul har försenat det hela, samt annat akut som måste åtgärdas före

Språkstöd och översättningar
Under året har vi även lanserat språkstöd för de som använder sig av våra standarddesignmallar. I samarbete med sidekick har vi lanserat en norsk och en finsk standardmall. Vi har även gjort språkfiler till våra befintliga standardmallar så att det nu är enkelt för våra kunder att översätta standarddesignen till valfritt språk.

Sammanfattningsvis kan man nog säga att ser man på året som gått som helhet så har vi faktist gjort en hel del nya roliga saker trots att det kanske inte verkar så. Man ska också tänka på att samtidigt som vi gjort alla dessa projekt så har normal verksamhet flutit på med support och nya kunder som satts i drift fortlöpande.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

Comments are closed.