Mar 03 2011

0 – 695 000 på ett år, en nystartad e-handel.

Category: E-handelkatrin @ 8:34 f m

I okt 2009 startade jag Gardenhome, min butik för trädgård och inredning. Anledningen var att jag älskar trädgård och inte tyckte att jag hittade det jag själv ville handla på nätet. Det finns gott om inredningssajter, och massor med mindre som säljer shabby chic, men inte så många trädgårdsbutiker. Det finns i och för sig några gamla och väletablerade, men det är alltid kul att försöka vara en uppstickare. Jag tänkte att första åren blir ett riktigt hundår med dålig försäljning, och trädgård är väldigt säsonginriktat, därför lade jag till inredningsdelen för jag tänkte att jag skulle överleva de snöiga månaderna på inredningsdelarna……

Men, jag hade tänkt totalt fel! Inredningsprodukterna sålde inte speciellt bra alls. Jag tänkte att det kunde vara sidan som var otydlig och delade därför upp den i en inredningsdel och en trädgårdsdel. Jag gjorde därefter en kundenkät för att fråga kunderna vad de tyckte om det blev tydligare, och det visade sig att 30% tidigare inte insett att vi sålde inredning också så det var ett bra förtydligande. Nu tänkte jag borde inredningen börja sälja bättre men….den står stilla i förhållande till trädgård, och även på vintern säljer de produkterna. Inte lika bra utan det står ganska stilla i Jan-feb, men de säljer fortfarande.

Det jag tänkte att jag skulle leva på under vintern, är det som mest kostar pengar har jag insett, så nu detta år 2011 kommer jag att gå mot konceptet trädgård och uterum. Den inredning jag tar hem ska passa i ett uterum. sajten ska få en tydligare trädgårdsprägel och jag kommer även att testa olika saker som ska få äldre personer att känna sig trygga, eftersom mina kunder ofta är äldre damer. Trygg e-handelcertifierade är vi redan (och det säger våra kunder är viktigt i enkäter) och man kan nå oss på telefon, men det finns säkerligen fler saker att prova.

Kundservice är viktigt och snabba leveranser, jag har därför lagt ut logistiken på Partnerlogistik, och kunderna order skickas samma dag eller dagen efter beställning. Just snabbheten har varit mycket uppskattad, samt att man fått mail med kollid när varorna skickats samt SMS avisering. Vissa varor är beställningsvaror, och det står då tydligt på sajten. Kunderna uppskattar den tydligheten. Precis som de uppskattar att när varor är slut i lager kan de bevaka dem och få ett mail när de kommer hem. Överhuvudtaget att ha en tydlig sajt är viktigt för min lite äldre målgrupp, och vi ska förbättra den ytterligare under 2011, speciellt kassan.

Jag har även nyss börjat jobba med Trustpilot, för att få ta del av kundernas åsikt om hur de upplever oss, och det är något jag tror är mycket viktigt, att fråga kunden hur vi sköter oss och kunna agera efter det. När kunderna handlat får de efter 7 dagar ett mail där vi ber om deras omdöme om vår kundservice. På så sätt kan vi hela tiden förbättra oss. Tanken är även att dessa omdömen ska publiceras på vår sajt när de nått tillräckligt många. I och med att vi jobbar med trustpilot är det alltid riktiga kunder som rescenserar och allt är öppet och publikt och visas på deras sajt.

Den marknadsföring jag gjort under året är deltagande på mässan Nordiska trädgårdar, några små annonser i två olika tidningar en livsstil och en ren trädgård, samt att jag jobbat med att komma högt i google, dvs SEO, samt att jag även jobbat med Affiliate under några månader, och jobbat en del med facebook, youtube och nyhetsbrev.

Vad är det då som gett bäst resultat? Jo naturligtvis seojobbet, men även mässdeltagandet och nyhetsbrevet.

Mässdeltagandet gav massor med varumärkesbyggande och även en hel del direkt sälj, dels på mässan men även efteråt.

Annonseringen har betalat sig i en tidning men inte i den andra. Därför avslutade jag den.

Affiliate är väldigt ojämt resultatsmässigt för oss, men jag tror att det blir bättre när fler sajter hittat oss.

Facebook har varit en bra kanal både för sälj och för att försöka skapa en dialog med kunderna.

Youtube har varit perfekt för att lägga upp filmer om produkterna i som vi sedan länkat in i butiken. Vi ser att kunderna uppskattar dem, och komposterna med min instruktionsfilm säljer väldigt bra motför dem utan film. Den är filmad med billigaste sortens videokamera av min man när jag står och pratar. Jag är ingen skådis, men det fungerar bra i alla fall.

Nyhetsbrev jobbar vi naturligtvis också med. Det är ett bra sätt att få kunddialog. Vi brukar ha enkäter ibland, samt små enkla frågor, och i varje brev berättar jag om min egen trädgård, och visar en del produkter. Gensvaret är mycket bra.

utöver detta har jag haft god kontakt med olika tidningar och fått in mina produkter på en del plocksidor under året, och detta har gett väldigt bra resultat. Även en del pressreleaser har tagits upp och gett resultat.

Men det viktigaste känns ändå som att det varit att jag verkligen älskar trädgård, och därför kan sitta många timmar och bara leta nya bra produkter, eller läsa bloggar för att få inspiration samt att jag hela tiden försökt tänka i trädgårdssäsonger. Exempelvis komposter tog vi in när jag en period fick dille på att tillverka egen jord, fröer tog vi hem trots att alla andra säljer dem, när vi frågade kunderna om de ville att vi skulle ta hem frön och 80 % tyckte det var bra.
Produkter för att elda i trädgården kom hem i massor på hösten, och kategorin skörd skapades när det var dags för äppelskörden. Butiken försöker att leva med trädgårdssäsongen helt enkelt och jag försöker alltid att promota det som är rätt för den tiden på året.

Vi har med andra ord inte satsat så mycket pengar på marknadsföring utan mer levt på gerillamarknadsföring och på att vi försöker ha en kunddialog och tänka som våra kunder. Jag är en trädgårdsnörd och det har jag haft stor nytta av.

Och hur har det då gått? Jodå, jag är nöjd. Under mitt första år med GH har vi omsatt 695 000 kr. Från 0 – 695 000 på ett år! Jag räknar då inte okt-dec 2009, utan enbart 2010.
Det känns som ett helt Ok resultat för en nystartad webbutik, och jag vet att många har svårt att nå dit.

Vinsten har dock ätits upp till stor del eftersom vi satsat på att bygga verksamheten organiskt så det vi tjänat går in i verksamheten igen i form av lager och marknadsföring, och så kommer det att se ut enl planen under nästa år också.

Under vintern står försäljningen ganska stilla men i Jan-feb i år har vi redan sålt för dubbelt så mycket som förra året, så framtiden ser ljus ut.

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

13 Responses to “0 – 695 000 på ett år, en nystartad e-handel.”

  1. Första året med Gardenhome, sammanfattning | Katrin Lundgren says:

    […] Här hittar du inlägget om mitt första år Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. ← Dags för trädgårdsmässa i år igen […]

  2. Martin Kiland says:

    Inspirerande läsning! Kul att det går bra för dig.

  3. nolingo says:

    Kul att det går framåt. Du är jätteduktig. Heja heja! /Peter

  4. Caroline says:

    Oj, vad roligt för dig! Stort grattis till framgången :)

  5. Robert F says:

    Mycket inspirerande läsning, och bra jobbat!
    Jag anser själv att man främst ska jobba med sånt man älskar, då har man stora möjligheter att bli störst och bäst på sin sak.

  6. Mattias Järnhäll says:

    Man blir så glad av att läsa sånt här. Keep it up!
    Hoppas vi får läsa om år 2 sen också?

  7. Håkan Y says:

    Härligt när ett proffs delar med sig på många punkter och inte bara delfokuserar på ”just detta gick bra för mig”.
    Ett inlägg som detta blir en checklista för sin egen butik/verksamhet
    Tack!

    • katrin says:

      Något proffs är jag knappast, snarare en som försöker att driva företag organiskt utan att det ska kosta pengar :-)
      Men det är roligt att kunna vara andra till nytta samtidigt

  8. E-handelsnytt says:

    […] andra tipset är ett inlägg av Katrin, grundare av trädgårdsbutiken Gardenhome. Hon berättar om sina erfarenheter av det första året […]

  9. Jimmy Öström says:

    Mycket rolig lässning, riktigt roligt att du ökat så mycket i försäljning iår. 10 tummar upp!

  10. Tea Cedgard says:

    Fantastiskt kul, blir mega-insprirerad av ditt sätt att tänka och agera…… Fortsätt och inspirera oss andra!!

  11. Lena says:

    Tack för att du delar med dig! Intressant läsning.